Daimond drive

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Tror inte att det finns nån typ av "livslängd" på just lagren. Har aldrig hört talas om nån som bytt lager i sin DD pga glapp eller missljud, bara genomgång efter läckage.

Ända fallet jag hört talas om när det gäller totalras är när Kalle "KJ" Johansson skrotade sitt DD hus på Vildkatten. :D
 

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
Tror inte att det finns nån typ av "livslängd" på just lagren. Har aldrig hört talas om nån som bytt lager i sin DD pga glapp eller missljud, bara genomgång efter läckage.

Ända fallet jag hört talas om när det gäller totalras är när Kalle "KJ" Johansson skrotade sitt DD hus på Vildkatten. :D
ja ha då fått totalras på m8-10an min så nog finns de fler än så, men generellt så håller DD väldigt bra,bara man byter olja var 150mil, eller 1 gång per sesong
 

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
Den andra tråden va mer frågor allmänt men vart att det bara blev bara om dd visst inte att man fick lägga ut fler trådar om samma ämne ju fler frågor man lägger ut ju mer svar får man
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
De är väl som med allt annat, bra underhållet så håller grejerna.
Byter olja i min dd varje säsong.
 

EmilBergstrom

Aktiv medlem
27 nov 2010
80
0
6
Jag helrenoverade min DD nu i sommras, min skoter har gått cirkus 300 mil och stora lagret som är längst mot drivaxeln var "slut" en m8 08 med back.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Tjabba. Har skruvat i 3st crossfire och lagret som sitter i nedre drevet mot drivaxeln var slut på alla 3. Mil mellan 230 och 700 på dessa maskiner. Ett tips är att köpa SKF ex på momentum. Inte spec svårt att byta. Det är billigt att byta innan det rasar.
 

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
Enligt förra ägaren så ska det sitta skf i men måste riva bort o se vad som sitter i räcker det med o ta bort yttre kåpan el ska jag plocka isär hela?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Tjabba. Har skruvat i 3st crossfire och lagret som sitter i nedre drevet mot drivaxeln var slut på alla 3. Mil mellan 230 och 700 på dessa maskiner. Ett tips är att köpa SKF ex på momentum. Inte spec svårt att byta. Det är billigt att byta innan det rasar.
Vilket lager har du satt i dom?? Måste kolla över min M8 innan säsongen..
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Tycker jag inte alls. Bort med yttersta kåpan, sen river du ut dreven så hej hopp ser du allt
 

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
Började ta isär men fick inte bort det måste ju bort med fotholken så lessna fyllde på olja rasar det så rasar det
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Voi voi. Tålamod det är grejer det.
Ta en ordentlig titt i fotholken på Diamonddrive sidan och du ser 4 Torx skruvar, 2 sitter inifrån och två utifrån.

Slacka mattan, lossa bulten i drivaxeln från bromssidan, skruva bort dom 8 muttrarna sen använd lite rå styrka och du har Diamond driven lös:)

Skulle aldrig byta lagerna med hela paketet på plats...
 

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
På högra sidan uppe i hörnet på dd ser det ut som fotholken sitter i vägen för o få ut hela dd så ja behöver inte ta bort fotholken?
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Precis det räcker att du lossar den lilla plåten, sen är det fritt fram om du har tagit lös drivaxeln från Diamond driven och muttrarna runtom sen hjälper det att slacka mattan så trycket på drivaxeln lättar.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Det gör du rätt i :) den kan vara lite jävlig att få lös fast allt är lös skruvat. Metoden ryck och slit ger resultat.

Lycka till!