Daimond drive

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Kolla först och främst vilka lager du kanske måste byta.. skulle aldrig orka mig på arbetet att ta loss HELA DD innan jag vet att jag måste det. Det vanligaste lagret du måste byta sitter på yttersta dreven. Och då behöver du bara lossa kåpan. Men aja inte jag som ska skruva
 

EmilBergstrom

Aktiv medlem
27 nov 2010
80
0
6
Tycker jag inte alls. Bort med yttersta kåpan, sen river du ut dreven så hej hopp ser du allt

För att få lös det inersta, det som sitter mot drivaxeln, det lagret som brukar vara sämst så måste du reva hela dd:n.
 

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
Om ja tar bort yttre kåpan kollar så det sitter skf lager i som förra ägaren påstår då behöver jag väl inte byta????
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Den som håller drivaxeln :s jag tog inte lös ett jota från DD då jag bytte min matta iafl...
Den som brukar vara trasig, vilken årsmodell pratar du ens om? Det lagret som flyger åt fanders på 09 framåt sitter på ett av de yttersta drevena.

Trådägaren, du borde läsa lite på de amerikanska forumen så får du väldigt mycket info.
Det är en sak om lagret är skf men den *typ* av lager som sitter original är inte gjord för att klara av sidokrafterna som blir. det finns ett lager som heter antingen 5203 lr 3203 de kan ha bytt namn om jag förstod säljaren rätt. det lagret är bredare och har en annan inre design som klarar påfrestningar från alla håll. dock måste man svarva bort 0.25 mm från axeln men det klara sen mycket stryk.
original heter 6203 tror jag och sen finns det ett lite bättre (ett mellanting ) som heter 4203
 

gwr

Välkänd medlem
27 nov 2010
106
0
16
hej det är bytt lager i din dd om det är tommys gamla mvh göran
 

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
Ja det e tommys gamla är du helt säker på att det e bytt på den här o inte den andra han har?
 

gwr

Välkänd medlem
27 nov 2010
106
0
16
byt olja var 75 mil för rensa den på skit så håller dom bra mvh
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Trådägaren, du borde läsa lite på de amerikanska forumen så får du väldigt mycket info.
Det är en sak om lagret är skf men den *typ* av lager som sitter original är inte gjord för att klara av sidokrafterna som blir. det finns ett lager som heter antingen 5203 lr 3203 de kan ha bytt namn om jag förstod säljaren rätt. det lagret är bredare och har en annan inre design som klarar påfrestningar från alla håll. dock måste man svarva bort 0.25 mm från axeln men det klara sen mycket stryk.
original heter 6203 tror jag och sen finns det ett lite bättre (ett mellanting ) som heter 4203
Har skummat igenom en ganska lång tråd på ett norskt skoterforum där dom nämner att fr.o.m 2010 är distansen bakom lagret 1mm tunnare vilket gör att det "nya" lagret blir lite bredare än det gamla lagrat + distansen, men att det inte gör något och att dom bytt till det på många maskiner utan problem.

Första inlägget i tråden nedan nämner han det, har för mig att det skrevs om det på ett par till ställen i tråden..
http://www.scooterforum.no/index.php?threads/infotråd-om-diamond-drive.9791/

Det borde betyda att både jag och trådskaparen, som har -09, inte behöver tänka på att svarva axeln utan bara byta lager. Rätt eller fel?? Detta är bara det jag läst mig till...
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Det jag läst mig till i vissa forum är att vissa får det att funka och andra inte.
Den där distansen bakom måste man bort med oavsett så då borde väll axeln vara lika.
Lite trött så ja orkar inte tänka i alla banor
Enklast är väll att testa
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
kollade vad jag skrev förut och tänker be om ursäkt, plockade visst bort DD när ja bytte matta, varför ja trodde annat vet jag ej men jag eftersom jag inte diggar lögner så får jag helt enkelt krypa till korset, rätt ska va rätt!!
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Tjabba. Som jag skrev tidigare så har jag skruvat i flertalet DD och det enda som jag tycker är dåligt med dom är lagret som sitter på planet växeln. Den nedre klumpen med flera drev. Lagret som sitter in emot drivaxeln brukar alltid vara dåligt. Ta i klumpen och slit och rucka lite så brukar den släppa. Enkelt och billigt att byta. Åk till Momentum och köp ett lager som heter 6203-2rs. Skit i att skruva sönder hela DD ta bara bort locket och luta skotern på sidan och skölj ordentligt med ex avfettningsmedel.