Dellhems ski-doo/polaris 440 hybrid projekt

Dellhem

Medlem
1 nov 2013
18
0
1
Delsbo
Jahapp, varit sugen på att ta ett gammalt skoterchassie och slänga på en nyare motor, boggie, värre matta osv.osv. Blir dock ingen "mountain maskin" som jag tycker de flesta bygger av sina veteranare utan jag bestämde mig för att vara lite udda och bygga en kortbandad lekmaskin som tar sig någorlunda i djupsnö :)

Motorval:
fick fnys om en skuren gammal indy med en xcr 440 sp motor i för en billig slant som jag slog till på. skotern såldes redan nån dag senare då ekonomin slog i botten, men fick mer för bara chassiet än vad jag gav för skotern och motorn ville han inte ha så den fick stanna kvar i min ägo.

Chassiet:
har haft en ski-doo olympic från 1971 ståendes hemma på gårn i många herrans år då min bror körde den i sin ungdom me blev sen ståendes utan topplock... så den fick det bli :)

Övriga delar:
mattan är en 307x38x44 som kom från bruksskotern (IQ dragon 800) då jag bytte till en 51as på den, saknas några kammar men fullt duglig.
Fick en skrotfärdig gammal (yamma?) boggie av en polare, tanken är att bara använda skenorna från dena och försöka konstruera något eget eller kopiera någon annan konstruktion.
i dagsläget letar jag kylare och drivlina dvs; drivaxel, sek.axel, sek,variator lagerhållare mm. så om någon har nått som kan duga till denna motor så hojta till vettja ;)

Nu blire lite bilder, ska släpa in allt i garaget snart igen och fortsätta. (lite andra projekt som ska avslutas först)

Strippat chassie.



Uploaded with ImageShack.us

Konceptet.



Uploaded with ImageShack.us

halvsliten kolv..



och därmed gick cylinderkjolen pga. alla kolvbitar i vevhuset..



lite halvtajt men de ska gå!



liten hög med grejjer för att se hur de kan bli







visade sig att de va ena avgasporten som var orsaken till kolvraset.. nån fuskmekare som glömt att använda loctite..
putsade lite i brist på att göra.



svetsade även ihop en frontbåge bara föratt, hiss eller diss?




så, att göra är alltså:
*Hitta en lämplig drivlina
*Konstruera/kopiera en boggie
*Egen bär/A-arms konstruktion
*dyna!? har noll idé'er här eftersom tanken sitter under huven längst fram så blir det svårt att få till det med t.ex. en crossdyna eller liknande. förslag är välkommna!
*få tag i en kolv så jag kan få ihop motorn (ingen okonomi till nya för tillfället) så om någon har en polaris kolv till 66mm cylinder liggandes så hojta till (ska tydligen vara samma som på vissa IQrr 440 om ja inte har fattat fel)
*bygga egna pipor!
*massa annat småpill

Projektet har väldigt stram budget och kommer försöka tillverka så mycket som möjligt själv.
Men har ni några idé'er eller delar så är alla förslag välkommna så släng en kommentar eller skicka ett pm :)