Demontera variator på lynx 3300.

Hej!

Är ny på forumet, anledningen är så enkel att jag Fått en Lynx 3300... År.. 90 tror jag, har inte fått papperena än (fick skotern av min farbror)... Fick den pga att den stått i 2 år pga variator haveri, den har låst sej vid max utvxling, varpå det inte gick att starta maskinen... Nu har jag dock kollat den där den sitter å ser att det ligger en typ m6 bult som är av, + en rörbit på ca 3 cm ca inne i variatorn å skramlar runt... Jag får dock inte bort variatorn, eller den kåpa som är ytterst, har lossat på bulten som håller variatorn mot motoraxeln men får den inte att släppa... Så jag vill ha tips om hur jag ska göra? är den bara på skjutsad på motoraxeln eller är den på gängad på nått vis? ja törs inte bryta å bända nått heller förrens ja vet hur den sitter fast, ja har prövat att sätta variatorn lite i spänn mellan motorn å variatorn å sen knackat försiktigt med en hammare på den yttre kåpan som verkar hålla variatorn men inget händer!...

MKT tacksam för svar!!!


Mvh Freddan
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den sitter på en konad axel, och man måste ha en passande avdragare för att få lös den. Dom brukar sitta otroligt hårt! Hokus-pokusmetoder med hammare osv kan du glömma...

Om du inte vet vad variatorn heter, så kan du ta ett foto på variatorn och lägga upp här, så kan du få veta vad det är för märke. Då blir det lättare att hitta en passande avdragare.