Digitala mätare?

A

a

Bara en fundering
går det att skruva tillbaka digitala mätare lika lätt som med de vanliga?
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
han behöver ju inte mena att han själv ska skruva tillbaka utan att han misstänker att en skoter han tänkt köpa är backad
 
A

a

jag äger inte en yamaha och har för övrigt inga tankar på att skruva tillbaka någon mätare överhuvudtaget,jag vårdar skotern istället.
Undrar helt enkelt om de fungerar på något annat sätt?
 

Nils

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Frågan är inte alls konstig alla som skall köpa skotere "tror" att dom bara går 50 mil per vinter. så för att kunna sälja får inte skotern gått längre för om den gått längre är det ju något fel på den eller hur. Och man måste ju kunna fixa mätaren för hur kommer det att se ut när man talar om att en två år gammal skoter rullat 3-500 mil det går ju inte eller hur.
 
L

LynxLynx

Det där är dretsnack, använder man grejorna får man glatt se att värdet på dem minskar.
Klart skotern går att sälja, du får ta mindre betalt för den bara.
Digitala mätare borde inte gå att backa.
Det måste göras en "backafunktion" och den fattar ju alla kommer att missbrukas.

 
R

RoY

Men tänk om alla slutade mixtra med mätarna...jag menar om det skulle vara lite svårare att fippla med dem...Då kanske man skulle kunna gå lite mer efter mil antalet på skotern än istället för att gissa sig fram... en skoter kan ju ha gått en massa mil men ändå vara fräch på utsidan..men hur är det med kedja å såna slit detaljer....Fan om jag skulle köpa en beggad skoter som har gått efter mätaren 200 mil och när jag drar iväg med den så pajjar kedjan...Då skulle jag blivit lagom förbannad på den jag köpt skotern av att han "troligen" fipplat med mätaren...istället för att vara ärlig, för inte sjunker värdet på en skoter så mycket på +/-200 mil om den är fräch...För om jag vet att skotern har gått 500 mil då kollar man ju såna grejjer å då vet man att det är ok...Okey att kedjan kan gå av iallafll..Bra att de försöker få bort fusket!!!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På en digital vägmätare lagras mätvärdet i en minneskrets av något slag (oftast ett eeprom). Om man kommer åt den där minneskretsen och vet i vilket format datat är lagrat så kan man också ändra på det.
Sedan kan ju tillverkaren anstränga sig mer eller mindre för att göra det svårt att fiffla med minneskretsen.

Ett skräckexempel är vissa tyska bilar där den sitter i en hållare bakom instrumentblocket. Där är det gjort på 10 minuter för en skum bilhandlare att plocka ut minneskretsen, koppla den till en programmerare (ungefär som en programmerare för piratkort till satellitmottagare) och köra lämplig programvara på en pc för att ändra mätarställningen. Den programvara som behövs är inte fritt tillgänglig men den är spridd ändå i bilhandlarkretsar. Man kanske ska tillägga att det där bara gäller ett enda bilmärke och vissa bestämda årsmodeller.

Men åtminstone när det gäller bilar så har det blivit bättre och säkrare på senare år. Fast skumraskbranschen brukar ju inte ligga många steg efter...
 
1

16F84

Be specific, Tobbe, vilken bil och modell är det?
Den tabben tror jag få skulle göra.
Att kunna släcka diagnoskoder och annat är naturligt (och kan användas till fusk)men att milsiffran skulle sitta i en krets bakom mätaren låter som en Klintbergare.
Att kunna plocka ur ett EEPROM är en otidsenlig företeelse då det skulle bli en dyr historia att tillverka.
Ytmonterade kretsar är det som gäller.
Sen är det så att i en modern bil så används inte mätaren som datalagrande enhet, det sker i den centrala styenhet som krävs på bilar av -96 och senare.
Den standard som är lag på -96 och framåt i USA är normgivande för resten av världen.
Du skall på ett enkelt sätt kunna plocka bilens data via en kontakt till ett instrument, samma för alla bilar.
Det gäller i första hand avgasrening men är ett komplett diagnossystem.
Detta ställer speciella krav på bilens elektroniska uppbyggnad.
Då alla data i övrigt finns i centralenheten, varför klämma dit ett EEPROM
i mätaren för att någon SKA kunna fuska?
Serviceintervaller och annat lagras i samma minne, i den enhet som känner när det är dags, centralenheten.

Kontakten, för övrigt, sitter på alla nyare bilar och ser ut som en muterad SCART(video)-kontakt. På min Golf sitter den ovanför askkoppen, bakom en plastflärp.
Kanske någon har en röd knapp där också, märkt "Fuska med milen-knappen" men inte är det troligt ;-)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ok, det rör sig om BMW, från när de nu började använda digital vägmätare och fram till ca 1995.
Anledningen till att eeprom:et satt i en hållare på dem var att det skulle flyttas över till det nya instrumentblocket om man byter instrumentblock, så att man behåller mätarställningen. En del kalibreringsdata (utväxling och sånt) som behövs för att vägmätare och färddator ska visa rätt ligger också i samma eeprom. På detta sätt kunde man ha ett enda utförande av instrumentblock som reservdel oberoende av motoralternativ, bakaxelutväxling, manuell/automatlåda etc.

 
L

LynxLynx

Vilket skulle göra den typen av problem marginellt.
Jag ser gärna att skotermätare är digitala.
Det skulle till exempel kunna vara så att skotern när skotern förses med chassinummer så läggs det in i mätaren så att man verkligen vet att mätaren hör hemma på den skotern, att motornumret också finns där.
Man vrider på startnyckeln och siffrorna visas i fem sekunder, enkelt och definitvt retfullt för fuskare.
Om man sen backar upp data någonstans i systemet (EFI?) och fel mätare kopplas in så visas en "Numren stämmer inte!" display med alla ingående siffror redovisade.
Plus att skotern endast skall gå att "nödköra" (med begränsad effekt?) om mätaren pajat vid en vurpa eller så.
Då slipper man urkoppling av dem.
En skoter är såpass dyr att det finns ett juridiskt värde i det här.