Be specific, Tobbe, vilken bil och modell är det?
Den tabben tror jag få skulle göra.
Att kunna släcka diagnoskoder och annat är naturligt (och kan användas till fusk)men att milsiffran skulle sitta i en krets bakom mätaren låter som en Klintbergare.
Att kunna plocka ur ett EEPROM är en otidsenlig företeelse då det skulle bli en dyr historia att tillverka.
Ytmonterade kretsar är det som gäller.
Sen är det så att i en modern bil så används inte mätaren som datalagrande enhet, det sker i den centrala styenhet som krävs på bilar av -96 och senare.
Den standard som är lag på -96 och framåt i USA är normgivande för resten av världen.
Du skall på ett enkelt sätt kunna plocka bilens data via en kontakt till ett instrument, samma för alla bilar.
Det gäller i första hand avgasrening men är ett komplett diagnossystem.
Detta ställer speciella krav på bilens elektroniska uppbyggnad.
Då alla data i övrigt finns i centralenheten, varför klämma dit ett EEPROM
i mätaren för att någon SKA kunna fuska?
Serviceintervaller och annat lagras i samma minne, i den enhet som känner när det är dags, centralenheten.
Kontakten, för övrigt, sitter på alla nyare bilar och ser ut som en muterad SCART(video)-kontakt. På min Golf sitter den ovanför askkoppen, bakom en plastflärp.
Kanske någon har en röd knapp där också, märkt "Fuska med milen-knappen" men inte är det troligt ;-)