Dina Försäkringar, recension eller finns det ännu bättre skoterförsäkring?

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Hur är Dina Försäkringar vid olycksfall och vid stölder m.m.?

Tänkt försäkra skotern hos dem när den kommer, familjen har också planer på att byta dit från Folksam då dom är så enormt dyr att det inte funkar att försäkra där längre. Folksam har däremot aldrig ens diskuterat då det hänt nått, betala självrisken och poff så är det löst. Till och med mer hjälp än bara ren återställelse fick pappa då han badade med en nytro för nått år sen.

Finns det andra försäkringsbolag i mellansverige som är att rekommendera ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Ringde till Dina för någon vecka sedan och sade upp min försäkring, var väll inte helt lätt att komma fram till någon handläggare.. så det säger väll tyvärr en hel del.
Folksam är bra men priset är ju löjligt så det finns inte änns en chans att ha en skoter försäkring där.
Blir nog Länets nästa gång för dom är väll som man säger minst dålig :)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tackar för svaret, vad var det som fick dig att vilja gå ur? Nått man borde tänka på eller veta?
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag har både bil och skoter hos dina men som sagt aldrig behövt utnyttja nån försäkring än. Billigare är det då.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Tackar för svaret, vad var det som fick dig att vilja gå ur? Nått man borde tänka på eller veta?
Gick ur pga av att det var dags att förnya och nu kan jag inte köra någon skoter så då tyckte jag det var onödigt att betala försäkring på något som inte kan nyttjas. Hade bara trafik där då resten täcktes av polaris försäkringen första året. Men efter man försökt att få tag på någon handläggare på Dina så känns det inte som något bolag man vill fortsätta med.
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Jag kör oxå rubbet på Dina.. Hus,bil,skoter,fyrhjuling... Men har aldrig utnyttjat nån heller så kan inte uttala mig i den frågan. Men som föregående talare säger så är det billigt.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Brukar ringa Tommy på Dina (västra norrland), han har alltid svarat. Betalar nu 380 i månaden för potatisen, helförsäkrad.
 
K

krickus

Har dina på skotern, vettiga premier, och inget tjafs, dem löste in min x-ride för en bra peng utan att ifrågasätta något, fick även ersättning för min timbersled framvagn. Rekommenderas!
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Helt nöjd och smärtfritt är ju svårt vilket förskingringsbolag man än har då dom alla gärna håller hårt i kulorna. Tänk om farfarsfarfars far hade startat ett bolag. Då hade man haft sitt på det torra förlängesen.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag har ju Grizzlyn på Dina Försäkringar, dock bara första året men tycker det har gått bra ändå, får se om man stäldförsäkrar den och så vidare, kanske även garageförsäkrar den för stillaståndet under somrarna så ingen plockar med sig den. Grizzlyn har ju vart en maskin som under årens lopp vart omtyckt stöldgods.
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Har satt helförsäkring på folksam och nyligen kvaddat med skotern på isen så tunneln och styret fått sig några knäckar och ska bytas ut, någon som vet hur lång tid det tar innan dom godkänner, den står på bil-laget i piteå och han beställer tunnel från usa så fort han fått OK från folksam, någon som vet hur lång tid det brukar ta?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Har satt helförsäkring på folksam och nyligen kvaddat med skotern på isen så tunneln och styret fått sig några knäckar och ska bytas ut, någon som vet hur lång tid det tar innan dom godkänner, den står på bil-laget i piteå och han beställer tunnel från usa så fort han fått OK från folksam, någon som vet hur lång tid det brukar ta?
Min erfarenhet mot folksam dock i en annan branch så brukar dom ge ett besked direkt när man ringer och undrar, givetvis efter att kostnadsförslag är lämnat. Dom brukar dock inte vara lika snabba att höra av sig själv om änns de gör det... så ring folksam och fråga hur det går så får du säkert besked direkt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har haft en del med Dina försäkringar nord (piteortens försäkringsbolag) och jag har bara gott att säga om dom.

Riktigt bra skadehandläggning och lätt att få tag på handläggare. Sen att dom förstår pitemål är ju bara en bonus😉
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
För verkstäderna är Dina en mardröm. En lång dialog om vad som verkligen regleras och enligt utsago 3-4 månaders väntetid efter att verkstaden fakturerat tills de fått pengarna.

För mig är Dina en mardröm.
Kanade rakt fram i en rondell med bil+släp med en viss kollisionskraft, körde vidare iom att inget kändes/såg konstigt ut, men tappade plötsligt framhjulet.
Eftersom att Dina är utbildade och certifierade fordonsexperter med telepatiska egenskaper så avfärdar de mitt vittnesmål om att två bultar gått av, två bultar ligger löst i fälgens djupa bulthål och den femte bulten sitter halvt utskruvad.
Enligt dom så har jag alltså inte skruvat åt bultarna ordentligt när jag bytte till vinterdäck i oktober, kört 400 mil mellan bes. (mitten av december till slutet på februari) och under den tiden oktober-februari har jag tappat bultarna vartefter - tills fälgen slutligen lossnade.
Kan man köra 600-700 mil med lösa hjulbultar? Märkligt att bilen går igenom två besiktningar med ett löst hjul?
Detta hände 4 mars 2012, idag är det 25 december 2012, och verkstaden har ännu inte fått pengar (än mindre ett besked/livstecken) från Dina.
Verkstadens första kalkyl till Dina för hela repet var på knappt 11 000:-, min självrisk på 6 000:- och på Dina's motkalkyl ville de inte stå för mer än 6 747:-. Det är alltså 747:- ifrån att inte ens behöva blanda in försäkringsbolaget, om man nu hade gett sig utan kamp.

Dina förlorar iom detta nästan 10 000:- i premier per år från mig, för att de är så pappskalliga över drygt 4 000:- på en skadereglering.

Det blev knappt fem år med Dina och mitt enda skadeärende blev slutet på ett annars trevligt och kostsamt förhållande.


Det är min erfarenhet av Dina.
Hoppas Ni andra har bättre lycka med dom.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Toppennöjd med dina. När min rev brann så var dom väldigt bra att samarbeta med. När regleraren från Backe kom och kollade på den så gav jag han en lista med priser på varenda pryl som var skadad, pengarna fick jag ut en 1-2 veckor efter besöket. Att det var gjort ett motorbyte från 440 till 800 anmärkte han inte heller på. Edit: Dina Västra Norrland det gällde
 
Last edited:

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Tänk på att Dina Försäkringar är flera lokala bolag som samverkar under ett gemensamt namn. Ett bolag på en viss ort kan sköta sig klockrent medan andra är sämre.

Jag har själv erfarenhet av Dina nord, Piteå (gamla piteortens), i ett försäkringsfall. Det funkade bra, fick direktnummer till handläggaren som alltid svarade samma dag på både telefon och mail. Inga konstigheter.
 

yngwie

Välkänd medlem
28 aug 2012
116
0
6
Länsförsäkringar måste ha billigast skoterförsäkringar. Både RMK 600 och 800 gick på 4200 för mig helår, med 5000 i självrisk. Nu har jag flera försäkringar där + bank så jag får 25% så jag kommer betala 3200 helår på RMK när jag hittar en. Bra pris. Problemet är att du måste ha en hemförsäkring hos dom för att få teckna ett skoterförsäkring där.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
visst är Folksam dyrare, men det kan ofta vara så att man får vad man betalar för, bjuder på en liten historia:
för ett par år sedan hade jag o en polare en diskussion om vem som hade billigaste försäkringen, han hade Gjensidige och jag Folksam, hans kostade hälften trots att vi båda hade hel, visserligen var min avställningsbar så det blev nästan lika i praktiken men ändå.

ett par veckor efter diskussionen åker vi tillsammans genom isen, han fick endast bärgningen betald medans jag fick skotern helt genomgången utan problem.
plötsligt hade jag tjänat in premien med råge...
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Hade dina i Umeå på en bil, som jag nyligen köpt fick den krockad på en parkering (ej mitt fel) den skadehandläggaren var det värsta jag varit med om, dom ville lösa in bilen till halva priset mot vad jag köpt den för, bara 10 mån och 1500 mil tidigare. Detta var en Chrysler Voyager det fanns ju inga såna just för tillfället beggade med samma årmodell och mil som min men det fanns en Chevrolet transport var ju nästan samma bil enligt honom och den ville dom ju bara ha halva priset för var förklaringen när jag ifrågasatte inlösen priset. fick efter typ 20 tfn samtal fick jag upp mitt inbytes pris ett par tusen lappar men gick fortfarande back ca 15 tusen. Så jag skulle aldrig under några omständigheter försäkra något hos umeå delen i varje fall. Köpte en REV nu försäkra den hos Swedbank om man har dom som bank blev grymt billigt. låg självrisk också.