Dodge Ram 1500 -02?

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Är lite sugen på bilen i "topic"..

Någon som vet vad den drar milen? Helst så säkra källor som möjligt :) Gärna någon som haft/har eller känner någon som har. Mycket problem med en sådan bil? Inte låst på just en dodge, men liknande bil :) Ska använda den att dra med samt i jobbet med tanke på de skapligt stora flaket ! :) Sen för den är så jäkla frän ;) haha:rock:
 

RE_600

Medlem
28 jun 2008
14
0
1
Särna
Beror på va du tänkt dig för motorstorlek? 2/4 hjulsdrift?. Dodge Ram 1500 finns väl bara som bensinare så tänker att på långkörning kan du landa någonstans runt 1.1-1.3 l milen, något törstigare i stadskörning. Är inge mer problem än med andra bilar skulle jag säga, billiga grejjer med om du handlar i USA. Andra bilar som kan va intressanta är Chevrolet CK/Silverado, Ford F-150.
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Det ska ju såklart vara 4x4 om det blir en sådan bil :) Motor vet ja inte riktigt, behöver ju inte vara de värsta direkt ! Trodde dom drog bra mycket mer än de där, dock väger dom väl en hel del? Tänkte man kanske blir illa tvungen att fixa BE - kort om man inte ska dra en skottkärra bakom :p Åk komforten i en pickup förstår ja ju inte är nån höjdare kanske, men dunka upp till fjällen 40 mil enkel resa ska man väl klara av? :p
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Det ska ju såklart vara 4x4 om det blir en sådan bil :) Motor vet ja inte riktigt, behöver ju inte vara de värsta direkt ! Trodde dom drog bra mycket mer än de där, dock väger dom väl en hel del? Tänkte man kanske blir illa tvungen att fixa BE - kort om man inte ska dra en skottkärra bakom :p Åk komforten i en pickup förstår ja ju inte är nån höjdare kanske, men dunka upp till fjällen 40 mil enkel resa ska man väl klara av? :p
Komforten är faktiskt riktigt bra! 40 mil är en baggis. BE kort behövs ju inte. En maskin på flaket och en på vagn bakom utan problem. Släp känns dessutom inte bakom... :rock:

//R
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
skönt att höra att de är lite komfort ! :) Tänkte mest på vikten på en dodge ram? För på vanligt B-kort får väl det totala vikten på bil och släp vara 3500 kg, väger bilen då 3 ton blir de en väldigt liten kärra :/ Någon som vet vikten? :)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
skönt att höra att de är lite komfort ! :) Tänkte mest på vikten på en dodge ram? För på vanligt B-kort får väl det totala vikten på bil och släp vara 3500 kg, väger bilen då 3 ton blir de en väldigt liten kärra :/ Någon som vet vikten? :)
Kring 2,2T vad jag minns.

//R
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Kring 2,2T vad jag minns.

//R
'
lustigt.alltså över 1 ton lättare än min bil.glöm det.kanske i tjänstevikt men inte i totalvikt.

min bakhjulsdrivna chevrolet 2500 väger så lite som 3250.
tror inte dodgen väger mycket mindre.beror ju självklart på hur mycket man får lasta och storlek på hytt.min tex lastar ju 850kg och 4 passagerare.

TOTALVIKTEN är det enda intressanta när man ska dra släp.


EDIT:ca 3 ton vägeren dodge ram 4x4 bensåsare
bifogar lite från transportstyrelsen.
Skattevikt, kg: 2990
Tjänstevikt, kg: 2540
Totalvikt, kg: 2990
Sänkt totaltvikt, kg:


Max släpvagnsvikt, kg: 3440
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750 (det intressanta för dig)
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 450

Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1660
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1330
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
och en sak till.
man får dra 750 kg med alla personbilar.då får det tydligen överstiga 2500kg.
exempel.
jag får dra 750 bakom min cheva.
totalvikten på allt blir då 4020kg.med b-kort.
det är när vikten överstiger 750kg man behöver tänka på 3500kg gränsen.

källa:http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Slap/Slapvagn--husvagn/Har-du-ratt-korkort/


det är inte många som vet hur det är men det här går jag efter iaf.
alltid totalvikten på släp och bil som gäller lastat eller inte har ingen betydelse....det är många som tror att man får dra ett tomt släp som har högre totalvikt än tillåtet