Dra åt primärvariator

Onken

Medlem
14 okt 2010
40
0
1
Robertsfors
Har ett lite lustigt problem just nu, har bytt primärvariator och ska dra åt variatorbulten. jag började med att skjuta in variatorn på vevaxeln, sedan skruvade jag in bulten för hands och därefter med momentnyckel. När jag dragit några varv så börjar variatorbulten snurra, men inte variatorn. så när jag drar åt vilket håll som helst följer motorn med men variatorn glider bara. Så nu kan jag varken dra lös eller dra åt mer. Vad göra
?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
upp med ett tändstift å stoppa ner en slang eller nått för att låsa motorn. men du kan ju vrida upp kolven så du inte lyckas pilla in slangen å ut genom avgasporten.
Men bulten har gått ända in mot variatorn?
 

Onken

Medlem
14 okt 2010
40
0
1
Robertsfors
Muttermaskin skulle jag kunna låna hem imorgon. Har fått många varningar att skeva vevaxel när man håller emot met motorn, är det lätt att det händer ?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
tja..i teorin skulle det väl kunna vara så, men jag tror nog att det du matar ner i cylindern ger med sig före vevaxeln.
Gjorde det där själv en gång, oerfarenheten gav mig ett startsnöre, det skars av direkt..

Hur som helst, med muttermaskin borde du få ur bulten utan att hålla emot något alls.
-Såvida du inte har generaltorsk på gängorna, men det lät inte så på beskrivningen..skulle väl kanske kunna ha skurit i gängorna, men det borde du ha känt isf..
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Veven brukar bli skev av hårt fastsatta variatorer men oftast först när du delar och lösgör vev från block.
Prova värm lite också.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Än vad folk säger skulle jag inte använda muttersnurra på vevaxln överhuvud taget.

Men jag måste fråga, antar att det är din Srx 700 (?) vi pratar om, och att du skall sätta dit en annan variator?

Vad kommer denna variator ifrån för maskin, som du vill sätta dit?

Polaris/arctic/comet har/är i stort sett samma variatorer, och jag vet att där så finns det vissa modeller som kräver en bricka på utsidan, för att bulten skall dra fast variatorn, för annars snurrar variatorn i draget läge(som du beskriver). Medans andra inte behöver en sådan bricka.