Dragon SB 800 -10 eller IQ Dragon 800 SP -09

greven69

Medlem
14 jan 2021
13
1
3
38
Hoy!

Står i valet och kvalet mellan dessa två som jag sett ut. Båda har 600mil ish, SBn är förlängd till 144"

Båda har fått kolvar bytt nyligen.

Likvärdiga maskiner eller är nån av dem mer att föredra?
Läst om iq dragons problem med kolvar och fixkit, men det verkar ju vara åtgärdat.

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Största problemet med de årgångarna av 800an är att yttre ramlagret på variatorsidan skär när som helst. De går sätta dit ett bredare lager från nyare årg för då håller de riktigt bra , de sitter två smala där org.. Jag avråder alla från att köpa Polaris 800 twinnar från då de kom till 2013-.800cc från 11-12 suger skunk pga för tunna cylinderkjolar så dem är ännu sämre än äldre 800 som mbara skär i ramlagre. Väljer du 600an eller 700an är de ingen fara de är stenbra alla årgångar. Om de finns bevis på att vevaxeln är renoverad med de bredare lagret så törs man absolut köpa en 08-09a och även äldre.
Om du bums vill ha en 800 så är de bara Arctic cat som håller bra alla årgångar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
I princip enda skillnaden mellan 800 08-10 jämfört med 11 och framåt är att de äldre har 4spridare, de har samma vevaxel. 800 00-05 har de smalare lagren på vevaxeln. 700 cfi skulle inte jag påstå är något bättre än 800 cfi. 600an är dock stabil oavsett årgång.
 
Reactions: greven69

greven69

Medlem
14 jan 2021
13
1
3
38
Största problemet med de årgångarna av 800an är att yttre ramlagret på variatorsidan skär när som helst. De går sätta dit ett bredare lager från nyare årg för då håller de riktigt bra , de sitter två smala där org.. Jag avråder alla från att köpa Polaris 800 twinnar från då de kom till 2013-.800cc från 11-12 suger skunk pga för tunna cylinderkjolar så dem är ännu sämre än äldre 800 som mbara skär i ramlagre. Väljer du 600an eller 700an är de ingen fara de är stenbra alla årgångar. Om de finns bevis på att vevaxeln är renoverad med de bredare lagret så törs man absolut köpa en 08-09a och även äldre.
Om du bums vill ha en 800 så är de bara Arctic cat som håller bra alla årgångar.
Aha, det lät ju som ett roligt lotteri med klena ramlager. Läste mig till det med dåliga kjolar. 800 är absolut inget krav, va mest bara att det hade varit gött med lite extra pulver samt att jag inte hitta nån 600 el 700 runt där jag bor.

Blängt lite åt IQ och sx 600 men de känns så jävla rå. Vill ju ändå åka lite bekvämt.

Får börja om och tänka om då.

Tack för svar 👍🏻
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
I princip enda skillnaden mellan 800 08-10 jämfört med 11 och framåt är att de äldre har 4spridare, de har samma vevaxel. 800 00-05 har de smalare lagren på vevaxeln. 700 cfi skulle inte jag påstå är något bättre än 800 cfi. 600an är dock stabil oavsett årgång.
Vist har 08-10 lika tunna cylinderkjolar som 11-12? Vilka fel blir de på en cfi 700 menar du? De har väl inte så tunna kjolar ivf och veven tycks ju hålla bra på dem.
 

greven69

Medlem
14 jan 2021
13
1
3
38
Vist har 08-10 lika tunna cylinderkjolar som 11-12? Vilka fel blir de på en cfi 700 menar du? De har väl inte så tunna kjolar ivf och veven tycks ju hålla bra på dem.
Nu hade du ju frågat nån helt annan, men. Det jag har läst mig till så ska de vara problem med tunna kjolar på samtliga. Som sagt bara läst mig till det ingen expert.

mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Nu hade du ju frågat nån helt annan, men. Det jag har läst mig till så ska de vara problem med tunna kjolar på samtliga. Som sagt bara läst mig till det ingen expert.

mvh
Då ska man undvika dessa årgångar från 08-12 (av 800cc) Men breda ramlagret kom redan 06 såg jag på Polaris reservdelslista. Asker kan ev svara på om 700an har tjockare cylinderfoder än 800an 08-12 för om den har det ska den hålla bra.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Nu ska jag, kanske, röra till det lite till. Hade en -09 800 CFI där en cylinderkjol ramlade loss så motorn totaldetonerade. Fick ny motor på garantin men dom satte i en -09 motor trots att det då fanns -10 motorer på hyllan, en -09 skulle lagas med -09-grejer hette det...

Som det sas då så fick -10 tjockare kjolar än -09. DÄREMOT så är det definitivt ingen garanti för att slippa kjolbrott. En -09 skulle jag aldrig köpa, det är inte en fråga OM utan NÄR det kommer hända och bara för att det hänt en gång så betyder det inte att det inte händer igen då ersättningsdelarna är precis lika dåliga.

Nästa bekymmer i din frågeställning är att 136" Switchbacken är fullkomligt hemsk, jag har inte haft en skoter som varit svårare att få fjädringen funka på än den. (hade en -08 D7 SB) Enda skotern jag haft som jag bara kört ett år... tyvärr byte jag den mot -09 Assault som gick skitdåligt och sprängde motorn istället...

Det pratas ju här om att CFI 700an är lika dålig som 800an, det är inte riktigt min erfarenhet men jag har inte haft med jättemånga att göra.
Generellt är det nog så att jag skulle råda alla att undvika samtliga Polaris större än 600 från 05-06-ish och fram till -14-15-ish, mööööjjjligen med undantag för en mycket sen, typ -10, RMK 700 om du mot förmodan skulle hitta en, (togs inte in särskilt många).
 

greven69

Medlem
14 jan 2021
13
1
3
38
Har tänk om helt efter all info här och mer sökande på jänkarforum.
Hittat åt en iq shift 600 -11 med typ 200mil på mätarn. Pris 37k, kändes kanske lite i överkant för en 10år gammal maskin även om det va få mil. Va i skotersvängen för 10 år sedan så har dålig koll på modeller och vad de står i. Kollade jag liknande så stog de lägre men hade visserligen gått lite längre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Iq shift år 11 med 200 mil va inte dåligt, 37 är dyrt men 200 mil är också lite mil vilket är värt flera tusen vs en som gått 400mil.
Och för att klargöra när Polaris 800 blev bra i kjolarna så va de 2013. 2013 cylinderkjolarna är flera mm tjockare de går aldrig av. Lite märkligt att de tog 4 år att göra nya cylindrar? Polaris från 13- 18 800cc är inga dåliga kälkar vare sig motor eller chassi. Men Arctic cat är ju överlägset bäst i hållbara motorer så länge de har haft Suzuki motorer och de är mååånga år. Men nackdelen med Ac är bredare och tyngre motorer ,ja även resten av maskinen är ju tung. De är för tidigt att säga hur bra Arctic cats egna motorer håller i längden.
 

greven69

Medlem
14 jan 2021
13
1
3
38
Iq shift år 11 med 200 mil va inte dåligt, 37 är dyrt men 200 mil är också lite mil vilket är värt flera tusen vs en som gått 400mil.
Och för att klargöra när Polaris 800 blev bra i kjolarna så va de 2013. 2013 cylinderkjolarna är flera mm tjockare de går aldrig av. Lite märkligt att de tog 4 år att göra nya cylindrar? Polaris från 13- 18 800cc är inga dåliga kälkar vare sig motor eller chassi. Men Arctic cat är ju överlägset bäst i hållbara motorer så länge de har haft Suzuki motorer och de är mååånga år. Men nackdelen med Ac är bredare och tyngre motorer ,ja även resten av maskinen är ju tung. De är för tidigt att säga hur bra Arctic cats egna motorer håller i längden.
Fick ner den lite så det blev affär på shiften 👍🏻
De skulle dock göra service på den och byta nå små grejer så tyvärr ingen körning i helgen.
 
Reactions: Boost III

greven69

Medlem
14 jan 2021
13
1
3
38
Den åkte tillbaka, efter lite strul med displayen så kunde jag utläsa 300+ h på maskinen så den hade gått långt ifrån 200 mil.

Bara att börja jaga annan maskin
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Oj då hade den gått långt 900 mil om de kört 30kmt i genomsnitt vilket är vanligt på ledmaskiner. Mer djupsnömaskiner ligger runt 20 max 25kmt i genomsnitt. Jag räknade på 30kmt, räknar man lågt 25kmt har den gått 750 mil.