Drev/kedje fråga? Enduro 500 2003

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Hej,

jag ska dreva ner 2kugg på lilla drevet, beställde ett drev och fick ett 11w drev..stora drevet original är också 11w, men lilla original är 13w bred.

Nu till frågan, tror ni de håller om jag sätter dit de? Kedjan är ju en 13länkars kedja.

Man har väl inte alltför mycke krut i maskinen så de kanske håller, men de är ju stora påfrestningar.


Tack för svar! /Jonas
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Lånar tråden lite, vill dreva ner min enduro 600 2 kugg, vars hittar man ett billigt och bra drev?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag ska dreva ner 2 kugg på lilla/övre drevet,
Beställde ett nytt drev och fick ett 11w drev..
stora drevet original är också 11w, men lilla original är 13w bred.
( Jag har 13 länkars/plattors kedja )

/Jonas
Om du tittar noga på din kedja så ser du att de yttersta plattorna inte ser ut som de övriga plattorna..
De går ner djupare på sidorna..
Orsaken till detta är att de skall "styra" kedjan så att kedjan går rakt/spårar och inte utsätts för brytningar osv.

Man skall inte blanda dimensioner på kedjor och drev !

Jag personligen skulle skaffa både övre och undre drev avsett för 13 länkars/plattors kedja !
Betydligt starkare och en marginell extra kostnad för den bredare varianten.

.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Om du tittar noga på din kedja så ser du att de yttersta plattorna inte ser ut som de övriga plattorna..
De går ner djupare på sidorna..
Orsaken till detta är att de skall "styra" kedjan så att kedjan går rakt/spårar och inte utsätts för brytningar osv.

Man skall inte blanda dimensioner på kedjor och drev !

Jag personligen skulle skaffa både övre och undre drev avsett för 13 länkars/plattors kedja !
Betydligt starkare och en marginell extra kostnad för den bredare varianten.

.

Okej, tack!

Nä förstår att man inte ska blanda osv. men de blir ju så dyrt att byta allt.

De bästa är ju att byta de drevet jag fått såklart, ska höra om jag kan få göra de. Blir nog bäst. Angående att stora drevet är 11w kan jag svammla om, de såg smalare ut iaf.