Dreva ner 08as Phazer

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Funderar på att dreva ner den, väldigt sällan ja matar fullt förutom i puder och klättring å då går det fortfarande inte på max hastighet så då känns de som om man skulle kunna dreva ner den. Nån som har gjort å kan rekomendera nått, hur många kugg och liknande, vet ingenting om detta så lite matnyttig info tack :ciao:
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Dreva upp den ett kugg istället. Phazern är så lågt drevad orginal den övervarvar.. Den orkar det lätt finns pulver för det.. Smacka dit ett variator kitt när du liks håller på.
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Du misstar dig säkert på ljudet att det inte går lika fort som det egentligen gör eftersom det är en fyrtaktare. Jag har ett thundershift produkts heavy hitters v-kit på min. Efter jag även drevat upp den 2 kugg denna säsong började den bara mata ändå mer från botten tycker jag, den skottar på mer. Har ännu inte hunnit prova om det blev någon större skillnad på toppen. Men förmodligen. Rekomenderar starkt att INTE dreva ner din. Du kommer bara förlora på det.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
ojojoj... inser ni inte att han har en MTX? dreva ner den du så blir det bättre, börjar den varva för mkt så kika om Yamaha har en mjukare primärfjäder, enklast så och billigast.
man ska gärna hålla uppe varvet så orkar den bättre när de går tyngre istället för att sucka. ville minnas min Phazer gjorde runt 150 på mätaren med original drevning och Turbo, vilket är tillräckligt fort..

Ska du dreva så rekomenderar jag 2kugg om du ska ha någon större skillnad. 1 kugg gör en mindre skillnad, men med 2 måste man nog byta kedja likaså, din yamahahandlare kan hjälpa dig på den punkten.

Har själv drevat ner Apexen 2kugg på lilla och bytt till en kortare kedja, gjorde STOR skillnad. mer ork, matar på bättre i snön suckar inte på samma sätt.

;)
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Precis som Yel-low säger, MTX så den går lite tyngre, nu när man åker puder så går de bara 60 som mest, åker väldigt sällan över 80 på leden. Därför så vill jag dreva ner, har ingen nytta av mer hastighet.
Men Yel low du skriver att du har drevat ner på det lilla drevet, Där fattar ja inte skillnaden? kjedjan blir för lång därför man för byta? inte värt riskerna med att korta?
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Vad jag vet går kedjan inte att korta på enkelt sätt, då den är nitad och inte delad med lås nånstans. drevar du ner 2kuggar behöver du en 2länkar kortare kedja, rent teoretiskt om du inte vill spänna spännaren i botten om det ens räcker. ju rakare du får kedjan att gå i kedjehuset desto bättre. :) 2kuggar på lilla motsvarar i runda slängar det dubbla på stora drevet. det går att räkna på. ;)