Dreva ner Summit -01 hjälp

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Nybörjare på detta men tanken finns på nerdrevning.
Eller är det meningslöst om man inte gör ngt åt variatorn samtidigt?

Finns det ngn enkel manual för detta på nätet eller kan ngn förklara arbetet?

Det är alltså en Summit 800x -01
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nerdrevningsguide for dummies
1: hur mkt vill du dreva ner?
2: går det utan att byta kedja
3: handla drevet
4: öppna huven
5: ta lös slutburken
6: skruva lös locket på kedjehuset.
7: ta lös muttern som sitter på det lilla drevet
8: släpp på sträckaren
9: ta lös toppdrevet och montera dit det nya
10: gör allt tvärtom.

Värt att notera är att efter p6 så lär du märka att det rinner lite olja. Den kan du försöka samla i en burk men förbered dig på att torka i buk och på golv.

Sen när du skruvat ihop den så måste du fylla på kedjehuset med olja. Köp antingen Brp kedjehusolja eller fyll på med valfri växellådsolja ca 3,5 dl.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Den var bra.

Ngt att tänka på när det gäller den mekaniska backen när jag monterar isär/ihop?

Det är väl det lilla drevet man byter?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
5: ta lös slutburken
6: skruva lös locket på kedjehuset.
5,5: Öppna pluggen i botten av kedjehuset. Iaf på min -01 med växellåda.

Den var bra.

Ngt att tänka på när det gäller den mekaniska backen när jag monterar isär/ihop?

Det är väl det lilla drevet man byter?
Det säger sig själv när du plockat isär det. Jag är en nolla på att skruva och jag klarade det.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
5,5: Öppna pluggen i botten av kedjehuset. Iaf på min -01 med växellåda.



Det säger sig själv när du plockat isär det. Jag är en nolla på att skruva och jag klarade det.
Oki, jag antar att det är pluggen jag ser genom hålet i plåten under kedjehuset?

Ang backen så är det alltså inget som flyger all världens väg när jag plockar isär?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Oki, jag antar att det är pluggen jag ser genom hålet i plåten under kedjehuset?

Ang backen så är det alltså inget som flyger all världens väg när jag plockar isär?
Japp.
Vad jag minns så vart det inga konstigheter. Jag hade isär det ett par gånger så jag borde minnas om det var någonting konstigt.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Nu var det iaf isärplockat.. :bigsmile:

Den var original med 21 upptill så det blir att inhandla eller beställa 19 imorrn.

Hoppas nu min bild kommer med...
Hur mkt vinkel kan man ha innan man behöver kortare kedja?
 

Attachments

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Köpte 19 idag och har monterat och insett att jag behöver kortare kedja, hoppas dom har den hemma oxå imorrn.

Men då antar jag att jag måste bort med det yttre större drevet nertill?
Ser trångt ut att få ut kedjan över det.

Misstänker att det inte är lika enkelt att plocka isär det som det varit hittills?

Ngn som kan ge lite info om det?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Köpte 19 idag och har monterat och insett att jag behöver kortare kedja, hoppas dom har den hemma oxå imorrn.

Men då antar jag att jag måste bort med det yttre större drevet nertill?
Ser trångt ut att få ut kedjan över det.

Misstänker att det inte är lika enkelt att plocka isär det som det varit hittills?

Ngn som kan ge lite info om det?
Det är inte så avancerat. Jag fick trä på kedjan på både stora och lilla drevet och föra på dom på axlarna samtidigt. Ta mer kort innan du plockar isär om du är osäker, då ser du hur allting satt ihop.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har alltid kortat kedjorna själv, funkar perfekt så länge man äre noga när man nitar ihop den igen :)
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Har alltid kortat kedjorna själv, funkar perfekt så länge man äre noga när man nitar ihop den igen :)
Oki, återanvänder du niten? Och hur får man isåfall ur den?
Med kedja på plats eller måste man plocka ur den?
Behöver man speciellt verktyg för att få niten att sitta sen eller klarar man det men "vanliga" verktyg?

Vart köper man nitar om man behöver nya?
Har Ski-doo ÅF sånt?

Eller kedjelås, vart hitta sånt?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
jag har gjort det, bankade som en galning med en typ pryl, dorn och sen på slutet med en spik.

Kortade och tryckte tillbaka niten. Bankade/plattade sen ut skallen igen och voila.

Höll så länge jag hade kvar den.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Jag har ev fått tag i en ny kedja till bra pris nu.

Hoppas hinna skruva lite under helgen.

Minus 25 nu så ingen stress ut å åka idag... :blink1:
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Jag har ev fått tag i en ny kedja till bra pris nu.

Hoppas hinna skruva lite under helgen.

Minus 25 nu så ingen stress ut å åka idag... :blink1:
det är ju nu du ska skruva så du inte behöver ligga i garaget och skruva om det kommer finväder till helgen.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
det är ju nu du ska skruva så du inte behöver ligga i garaget och skruva om det kommer finväder till helgen.
Jo helt rätt men jag är hemma och är föräldraledig så måndagar och fredagar är fullt upp ändå... :-D

Och inte hunnit hämta kedjan än som jag fått tag i heller men det ska jag nog hinna idag iaf...
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
...å som vanligt lite för bråttom så man kollar bara hälften... :mmph:

Det stora drevet var 44 istället för original 43 vilket gör att 72-länkars kedja blir ngn millimeter för kort, det blir jävligt spänt när man får dit det.
Och 74-länkars för lång som jag redan upptäckt...

Hoppas 43-drevet finns hemma hos ÅF annars får väl min gamla Summit vila hela helgen..

Fortsättning följer... :heh:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har ett brp 43kugg 13w till salu ;)

Men får du dit kedjan utan bekymmer och spännare på plats ska det inte vara nå problem att köra, jävligt spänd blir den ju när du sträcker upp den med spännaren också.
 
Last edited:

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Har ett brp 43kugg 13w till salu ;)

Men får du dit kedjan utan bekymmer och spännare på plats ska det inte vara nå problem att köra, jävligt spänd blir den ju när du sträcker upp den med spännaren också.
Den går inte dit utan bekymmer, det lilla drevet som sitter mellan övre lilla och nedre stora blir sånt tryck på så den sitter inte rakt...

Det blir sjukt spänt, höll på länge innan jag fick dit det, det var då jag insåg att det satt 44 nere...

Du får snart PM ang ditt drev..
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
fundering...

kollat sprängskisser på BRP men finns bara bild på kedjehus utan backväxel och där sitter 43 kugg.

kan det vara så att 44 sitter på dom som har back av ngn anledning?
eller är det helt enkelt ngn tidigare ägare som bytt det nedre?

varför byter man det nedre? dom flesta verkar juh dreva ner på det lilla?
ett kugg uppåt på det stora kan väl knappt märkas om vissa inte känner skillnad på två kugg neråt på lilla?!