Drevning Summit 154?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Inväntar min nya Summit 800 154 men har lite svårt att tyda reservdels listan vad det egentligen sitter för drevning i dom.
Gissar det är samma som på 2013 som någon kanske vet vad det sitter för drev i dom?

Vill veta så jag kanske har lite lättare att fundera ut vad jag ska stoppa i variatorerna.

Är lite märkligt att det är samma grejjer i variatorerna från summit 146 till 163. Så jag gissar dom bara kompenserar upp med annan drevning.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja jag tror också det men finns både 19/21 drev och 49/51 drev. så är lite förvirrande.

Ni som grejjat mycket i variatorerna på era kör ni original drevning på dom eller drevar ni upp?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja jag tror också det men finns både 19/21 drev och 49/51 drev. så är lite förvirrande.

Ni som grejjat mycket i variatorerna på era kör ni original drevning på dom eller drevar ni upp?
Har nåt svagt minne av att det är olika drevning på de olika längderna, lite som du var inne på i första inlägget...

21/49 på 146
19/49 på 154
19/51 på 163

Det stämmer också om man tittar på kedjelängd, 146 och 163 har samma kedja, 154 har en kortare.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo det kan nog stämma bra som du skriver.
Undrar om dom bara ändrar drevning och inte variatorbestyckning mellan dom olika längderna pga det är enkelt? Eller hadde det fungerat bättre med kanske snäpper högre drevning och kalibrera in variatorerna istället.

Känns bara så konstigt att med så sjukt lågt drevade skotrar här där vi ligger tusentals meter lägre höjd än USA som kör samma drevning vad jag förstår.

Eller som på en summit 154 600 och vad jag kan se har den samma drevning som en summit 800 154.

Tanken är bara att det måste bli mycket onödigt slitage på keja/drev med så små drev så att så få kuggar ligger i ingrepp. och att variatorerna får växla så sjukt fort för att hinna med.

Så blir det någon skillnad igentligen att dreva upp lite och kompensera det med hårdare sekundär fjäder/snällare helix?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Håller verkligen med Brygg här, BRP i skandinavien (Finland), gör det oerhört lätt för sig med bara en nerdrevning kontra de nordamerikanska skotrarna. Tror vi här lider i onödan av för lågt drevade skotrar.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja jag skulle i alla fall velat köra 21/49 kanske. Hälst ännu högre kanske 23/49.
vet inte hur mycket man kan dreva upp eller vilka för/nackdelare det igentligen har.
Men kollar man på ett 23 drev så känns det i alla fall som kedjan har många kuggar att gripa i.

Kollade även på en 09 summit 800 och dom har 21/45.

Eller finns det andra fördelar att ha lågt drevat?
Vet många säger dom blir rappare och orkar mer med lägre drevning men gissar att det mest beror på att den lägre drevningen får sekundären att blir hårdare. Så borde få samma effekt som att dreva ner med hårdare sekundär.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tog av kedjehuskåpan idag och så alla vet har summit 154 2014 21/49 så vad skido själva säger det ska vara verkar inte stämma :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Få höra varför ni vill dreva UPP?
*som vi trodde förut att den hadde 19/49 så har 800 154" samma drevning som en 600 154"

*vi har samma drevning här på "havsnivå" som jänkarna kör med på flera tusen meters höjd med kraftigt reducerad motoreffekt.

*Med ett litet drev får kedjan mer slitage.

*Mindre motorbroms.

*Ingen aning om det spelar någon roll men med extremt låg drevning får remmen rusa i raketfart upp genom variatorn. Och vad jag fårstått så jobbar variatorerna sämre när dom växlat ut mycket.

Men ja det är en lössnö maskin som ska ha lägre drevning men ska man ha samma drevning som en 600 på en 800 det är det jag är ute efter.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
MEN det tråkigaste är att BRP's chef tekniker i Skandinavien lyfter en fin lön, utvecklar Lynx skotrarna så de funkar bra, funderar ännu mer hur man ska göra så att Lynx lössnö modellerna ska fungera ännu lite bättre vs SD's motsvarighet och kommer fram till att: VI DREVAR NER SD skotrarna för att det har vi ju gjort i alla tider, nordamerikanarna har ju ändå ingen koll......på hur vi kör här i skandinavien. Jag säger bara, vi alla som har lite koll på variatorsetups skulle kunna byta jobb med BRP's chef tekniker i skandinavien LÄTT.

"Hmm vad ska jag göra med Ski-Doo modellerna i år?.... Jag drevar ner även detta år" ........................
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Nerdrevningen är enligt mig ett av skidoos starkaste kort och det som gör att maskinen upplevs starkare och allt än konkurenterna. Minskat remslitage kommer från samma sak! Jag kommer personligen att dreva om min polaris mot samma drevning som skidoon. För allt blir mycket effektivare med en drevning som är anpassat till vår typ av körning!
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
I Alaska kör man på ungefär samma höjd som oss och där drevas det ofta upp. 23/49 är inte alls ovanligt men med rejält fixade variatorer.
Intressant dedär med BRPs chefstekniker, han verkar älska låg drevning herr Tapio
Gearing on DS 3900
STD gearing ratios 2014 are:
21 – 49 / 106 chain: BoonDocker RE 3700 800Etec, 3700 x 59
(perfect for trail riding, fast deep snow riding )
19 – 49 / 104 chain: BoonDocker DS 3900 800Etec, 3900 x 64
(perfect for riding in tight woods and technical areas)
21 upper sprocket can be used on DS 3900 as well, if usage is more high
speed orientated.
106 chain part number: 504152630
21 th upper sprocket: 504096200
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Men höjden har ju väldigt lite med saken att göra! Om jag ställer frågan, om du är å kör i svensk skog och kör tekniskt, som en summit är byggd för. Hur fort kör du då??
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Jag förstår inte heller varför man vill ha en hög drevning på en moutain maskin, har själv köpt en BD 3700a och i den är risken stor att den kommer att drevas ner till 19-49 dels för att få en rappare maskin i djup snö samt att remmarna håller längre med en lägre drevning dom går ju ändå 130-140kmh o det borde väl räcka länge på en mountain maskin.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Tog kanske i i häftigaste laget i mitt förra inlägg. Men oavsett om man drejar upp eller ner så borde ju hela variatorsetupen ses över. Att bara göra en omdrevning blir sällan optimalt vilket man borde eftersträva eller? Många med nyare SD känner ju till problemen med övervarv och det är i min mening en direkt orsak av nerdrevning enbart. Att inte kompensera med andra ramper, fjädrar, helixvinklar, vikter är otroligt slarvigt i mina ögon.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Övervarv kommer inte från en neddrevning. Då i 99% av fallen så innebär en neddrevning mindre varv. Ni ska absolut inte klaga på BRPs variatorsetup då den håller ne väldigt hög klass!! Det enda som behövs göras på en summit är att vikta alt klicka om den 1 hack. då har ni en maskin som går hur fint som helst!