Drevning till en F7 -06

matjas

Aktiv medlem
19 feb 2009
68
0
6
Har en firecat 7 -06 undrar om bra drevning till den så den blir lite rappare.
Hur mycket rappare kan man få en F7 med bara drev och är det krångligt att byta
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
många byter till M7 drevning å är mkt nöjd med det , då når man 1:1 i utväxling redan vid 120 km/h gillar man fart så är det säkert bra , jag skulle dock aldrig någonsin stoppa i drev gjorda för en mountainmaskin i en kort sportskoter å löser rappheten på andra sätt ...

ja upplevde det ett helvete att dreva om DD (fick byta till std åt en kund som började smälla remmar med M7 drevning då han toppade skotern ) små torxskruvar , orangegegga till packning och en masssa axlar å drev ....

här är en tråd om just f7-06 : http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=25731&highlight=shootout
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Byt till M7 drevning. Satt de på F6an och gud vilken skillnad det blev. Nu slipper man köra 20m på fullgas innan den ska dra ordentligt.

Det du måste göra är.
Släppa matt spänningen
Ta bort sekundären
Lossa på bulten som är i mitten på bromsskivan
Lossa alla bultar runt Diamond Driven
Dela DDn, byta drev och fylla på ny olja

Sen gör du samma sak fast baklänges.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
jag har kört en f7a med m7 drevning, dra åt helvete vad den hår!! trycker du på fullt vid 60km/h och lutar dig bakåt ställer den sig raklång!
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Om du är beredd att lägga ut pengar på skotern är verkligen inte m7 drevning det första du ska köpa(enligt mig). Lägg pengarna på variatorprylar ist,mycket lindrigare att montera också. Min f7 går som ett skott med std drevning. M7 drevningen går i väggen alldeles för fort. Drog emot en med Bengansvariatorkit + m7 drevning och frågade sedan föraren om han överhuvudtaget gasade fullt.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du tappar ju ganska mycket i toppfart. Min F6a med M7 drevning och v-kitt som är ställt för bästa acc toppar mellan 110-130 beroende på före. Men då är den helt otrolig från start.

Jag kör med M7 drevning, heavy hitter ställbara vikter. Lämnade den till PFracing så han fick ställa in den samt att han monterade Shift Assist.

Så det beror ju på hur du vill ha din skoter. Du kan ju också gå på Crossfire 7 drevning. Den är högre än M7 och lägre än F7.
Köpte mina drev av Bengan för 2500kr.
 

arcticcat_snopro

Aktiv medlem
16 nov 2007
54
0
1
vad din hade tappat mycket i topp stins1!. Min har då m7 drevning, shift assist, bm variatorkit och gör 160+ i hårt före (enligt mätaren förstås)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag har inte testat. Har kommit upp 130 på hårt före man är inte intresserad av att köra 200. Isf hade jag behållit Zr 900an istället.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
DD variatorerna kan gå i extremt mkt overdrive 0,6:1 så den teroretiska utväxlingen är "hög" även med M7 drev , men man tappar effektivitet å får högre remtemp i högre farter på samma sett som en hög utväxling gör det i lägre , att att arctic skryter om "wideratio" å sen drevar maskinerna för att inte använda overdriven kan verka märkligt men de har garanterat sina förklaringar , dom är ju inte helt knäppihuvve bara för att dom sluta tillverka f7:an ....