Drevning vs. Bensinförbrukning... ?

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Du må vara expert Skotte, i.a.f på luddiga förklaringar och påståenden med dragning åt bror-duktig-mentalitet. Läste ett tidigare inlägg av dig:
”Kör du på syntetolja bör du blanda glykolen med destillerat vatten.” Törstar du efter att få agera messerschmitt eller?

Jag är ingen ”expert” på motorer, men är väl medveten om att körning på högre växlar ger lägre bränsleförbrukning – till en viss gräns. Min motor tar mer bränsle vid 1000rpm och full gas än vid ett för situationen mer fördelaktigt (högre) varvtal och halv gas oavsett om jorden är platt eller klotformad.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Detta forum verker helt imunt, åtmindstonde vissa forummedlemar, mot förklaringar som gåt bortom det man kan se med egna ögon

Jag ämnar inte kasta pärlor för svin, och förklara teorin bakom de fakta jag återger. Dessa teorier finns att läsa på nätet för den som är intresserad.
Det är de mest grundläggane principerna i förbränningsmotor teori, typ det man får lära sig i fordonsteknisk linje, inget avanserat.

För den som inte är intresserad, spelar det ingen roll ändå.


MVH//
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Länka gärna till dom fakta du återger så att jag kan lära mig.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Fakta: (inte en åsikt)
För 4taktare är att lägre varvtal och större trottelöppning = lägre bensinförbrukning vid lika hastighet.
Detta gäller som sagt även tvåtaktare, om än i lägre grad,
beroende på lägre pumpförluster och tuning.
MVH//
Men hur lyckas du ha öppna spjäll och ändå ha låga varv? Går inte med dagens 'normala' 4T, eller syftar du på Orbital?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Detta forum verker helt imunt, åtmindstonde vissa forummedlemar, mot förklaringar som gåt bortom det man kan se med egna ögon

Jag ämnar inte kasta pärlor för svin, och förklara teorin bakom de fakta jag återger. Dessa teorier finns att läsa på nätet för den som är intresserad.
Det är de mest grundläggane principerna i förbränningsmotor teori, typ det man får lära sig i fordonsteknisk linje, inget avanserat.

För den som inte är intresserad, spelar det ingen roll ändå.


MVH//

Nu råkar det vara så att det som stämmer i teorin inte alltid stämmer i praktiken..
Jag har gått fordonsteknisk linje och jag har fått lära mig precis det jag skrev här uppe, kanske mina lärare var utvecklingsstörda då?
En del saker kan man räkna ut med hjälp av ett någorlunda sunt förnuft också.
Jag utger mig inte för att vara den som vet allt, det gör jag verkligen inte!
Däremot är jag helt säker på en del saker och då står jag för det.
Överbevisar du mig så ber jag om ursäkt, men jag tror knappast att jag behöver göra det..
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag har lite svårt att fatta varför en smart kille som du skotte slösar bort sin tid på ett sådant imbesilt forum som detta ,jag ber om ursäkt för att jag inte sett helheten och för min fräckhet att ifråga sätta dig.

ett tips ,låt oss mindre vetande vara i fred på detta forum och fråga oss intet då vi ändå inte förstår eller vet någonting ,du kan knappast ha något utbyte av den info som här kan fås,

nu måste jag sluta min peronliga assistent säger att jag är trött :)
 
R

Robin

Har någon här läst artikeln om drevning i nyaste snowrider tidningen?
Där hittade jag en hel del intressant fakta.
Kan försöka att scanna in sidan på datorn om jag får scannern att fungera dvs :(

mvh/Robin
 

lippoman

Medlem
1 dec 2004
16
0
1
Luleå
Den specifika bränsleförbrukningen ("BSFC" i engelsk motorlitteratur) på en 4-taktsmotor speglar vridmomentskurvan (dvs. är lägst vid maxvrid).
Att ligga och segdra på ett varvtal under detta leder till ökad förbrukning liksom att varva för mycket.
Pumpförlusterna på en 4Tmotor beror på mycket mer än vilket varvtal den går,; kamtider, insugs- och avgassystem, mm. påverkar.
I mångt går detta igen även på en 2T.
Bränslesystemets (dis-)funktion kan dock öka förbrukningen över den ideala genom att leverera en felaktig blandning.