Drevning?

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Hej!

Hur många kugg kan man dreva ned innan man måste byta kjedja eller måste man byta bägge drevena och kjedjan för att nötningen ska va samma?

Och vars kan man få tag i drev?

Skotern är en Edge 600 02:a

Är tacksam för svar!

Mvh//Jonas
 
R

Robin

drev hittar du hos närmaste ÅF eller motorhuset.se

2kugg brukar vanligtvis gå utan att ta bort någon länk i kedjan.

till följd av nerdrevning måste du även vikta upp variatorn eller byta fjäder i primär eller släppa på fjäderspänningen i sek (dock får du sämre backshift med sista alternativet)
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det är inte alls säkert att du inte behöver byta kedja för bara två kugg, det finns tabeller att kolla i där står alla kombinationer som funkar och inte funkar.
Så gör det säkra före det osäkra kolla upp innan det brukar bli billigare i längden. jag har tabellerna och har skickat dom till Robin.

Men jag kan inte hålla på att skicka dom till alla ring till nån som du tycker är bra på Polaris tex Åsarnas skoter service prata med Bernt mycket kunnig på Polaris och serviceminded.

Mvh/
Bola.............
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Tack för alla svar men ja tänkte att jag inte skulle behöva grejja med variatorn kanske för ja ha ju bytt vikter och satt dit en hårdare fjäder??


Mvh//Jonas
 
R

Robin

vikat om primären(tyngre vikter) eller hårdare fjäder i primären eller så släpper du bara på fjäderspänningen i sekundären dock med sämre backshift som följd.

är du intresserad av tabellerna bola har så pm mig med din mail adress så skickar jag iväg dom till dig.