Driftsäker lössnö/puder skoter

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
Hej!

Blev efter det här kraftiga snöfallet väldigt sugen på köpa en skoter. Nybörjare som jag är jag googlat ett tag men inte riktigt funnit svar på frågorna.

Några tips på DRIFTSÄKRA LÖSSNÖ/PUDERSKOTRAR som man kan köra med istället för bara skruva i - och med LÅNGA KAMMAR och LÅNG MATTA? Särskilda årsmodeller eller annat man skall akta sig för?
UNGEFÄR vars borde man dra gränsen för antal mil på en beggad skoter, förstår att en trimmade och nerdrevade skotrar kan vara varningssignaler. Under 60 000 kr (helst ännu mindre). Tornedalen hade blivit stället där skotern hade använts.

Tacksam för svar!
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Som tengil skriver så hamnar du ju på en nytro och i sammanhanget så vill jag påstå att den på sin höjd kan kallas crossover. Höj priset lite och kolla efter nyare summit 600, m6000 och rmk600. Leta efter Lite mil och synbart gott skick! En summit sp 146 går mkt bättre i snön än vad en nytro 162 nånsin kom och göra, å det är sant de!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Rmk 600 är nog svårslagen som nybörjar skoter. Lättanvänt chassi i kombination med matta som popar upp bäst på snön av alla.

Köper du en nytro blir du bara avskräckt från skoterkörning.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Arctic Cat M800 ligger också i de pengarna.
Motorn är driftsäker, är väl lite mer tveksamt med allt runt motorn iofs enligt förståsigpåare.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag gillar inte A-C äldre M-chassie alls (fram till -11), men jag kan inte säga annat än att dom verkar hålla. Och remmar verkar dom inte äta heller.

Generellt så är en 600 mindre underhållsintensiv och tar mindre rem än en 800a.
Hittar du en Polaris ProRide RMK 600 för dom pengarna, (har ingen aning, har inte kollat vart dom ligger), så har du en fin maskin. (eller en Voyager).
Äldre Polaris IQ är också fina, lämpligen en typ 10-as RMK 600 155", går bra i snöön och är välbalanserade men känns större och otympligare än den senare ProRide-
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Summit med XM chassie (2013 och nyare) och valfri e-tec motor är väldigt lättkörd och driftsäker. Går nog att hitta både 600 och 800 för dom pengarna.

Som någon skrev ovanför så går en kort summit bättre i snön än en lång nytro. Summit är nog bättre på i princip alla punkter. Kanske att nytromotorn är hållbarare men efter 1500-2000 mil så spelar det ingen roll om motorn är i toppskick för resten av skotern är slut flera gånger om då. Framförallt är framvagnen en svag punkt på den samt delar av elsystemet. Vår ena summit har gått över 700 mil och är helt original och den är inte nämnvärt mer sliten än min t3:a som har gått 100mil. Båda är lika tighta i styrningen mm. Den äldre maskinens dämpare hade dock säkert mått bra av renoverade dämpare skulle jag tro.
 

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
Hej igen allesammans!

Just nu tittar jag mycket på rmk eller summit.

600 vs 800? Rmk vs summit? Vad borde man välja? Vilken är driftsäkrast gällande remmar och kolvar? Vad ska man räkna med att intervallet är på kolvar och remmar?

Ser att många skotrar till salu antingen har v-kit eller är nerdrevade. Hur borde jag tänka kring det? Är det bara en bra bonus eller är det en varningssignal för en sönderkörd skoter?

Hittade lite passande på blocket, dock verkar det finnas flest 800 på blocket. Färre 600 verkar det som. Vilket av dessa tycker ni hade varit bästa köpet?

https://www.blocket.se/boden/Polaris_PRO_RMK_800_163___12_71491497.htm?ca=1&w=1

https://www.blocket.se/lulea/Summit_800_163___10_71771004.htm?ca=1&w=1

https://www.blocket.se/boden/Polaris_Pro_Rmk_800_163___12__363mil__71898307.htm?ca=1&w=1

https://www.blocket.se/lulea/Polaris_RMK_800_155___11__398mil__71910590.htm?ca=1&w=1

https://www.blocket.se/pitea/Polaris_pro_rmk_800_155__12_71648566.htm?ca=1&w=1
 
Last edited:

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Vill du ha driftsäkert köper du inte en 800 från Ski-doo/Lynx (600cc är fin dock) Polaris 800 håller ihop bättre och A/C bäst på 2takt iaf.
600cc oavsett märke håller dock ihop bra, Polaris har väl den piggaste och rotax segaste.
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Att påstå att högtrimmade tvåtaktare är driftsäkra är på gränsen till magstarkt, särskilt när de satts ihop i slarvlandet USA... En 600 har i sig mindre effekt vilket medför att allt runtom mår bättre, men kör du lika hårt ligger den lika nära haverigränsen. Vilket en tvåtaktare gör på fullgas, hela tiden.

Den måste ha perfekt bränsleblandning och perfekt kylning annars smälter kolvarna...

Jag skulle undvika 800-motorer, mest pga tidigare ägares körning. Sedan skulle jag hellre kika på en vanlig rmk istället för PRO pga kylare och växelhus och slutligen skulle jag främst kika på AC pga haveristatistiken på senare år. Alla är de lite olika att köra men om den ena är bättre eller sämre handlar mest om marknadsföring...
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Att påstå att högtrimmade tvåtaktare är driftsäkra är på gränsen till magstarkt, särskilt när de satts ihop i slarvlandet USA... En 600 har i sig mindre effekt vilket medför att allt runtom mår bättre, men kör du lika hårt ligger den lika nära haverigränsen. Vilket en tvåtaktare gör på fullgas, hela tiden.

Den måste ha perfekt bränsleblandning och perfekt kylning annars smälter kolvarna...

Jag skulle undvika 800-motorer, mest pga tidigare ägares körning. Sedan skulle jag hellre kika på en vanlig rmk istället för PRO pga kylare och växelhus och slutligen skulle jag främst kika på AC pga haveristatistiken på senare år. Alla är de lite olika att köra men om den ena är bättre eller sämre handlar mest om marknadsföring...
As usual, ta det Hjulboggie skriver om 2t och andra märken än älsklingen yamaha med en STOR nypa salt! Trollvarning
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nja lugn nu... hjulboogie är ju rätt ute. De flesta skriver ju ungefär samma sak när det gäller 2t. Undvik 800cc från rotax och polaris. 600cc är bra motorer. (Sammanfattat)
Så trollvarning är långt ifrån sanningen.
Han nämner ingenstans i texten yamaha, så ditt inlägg tillför alltså inget utan är mer en smutskastning.

Trist när folk oavsett märke är så förbaskat fanatiska att de tappar fokus enbart p.g.a att någon ser fördelar med ett annat märke. Oavsett vem personen är.

Däremot var väl jag (ärligt talat) lite överdriven i mina ordval p.g.a dåligt morgonhumör till följd av 2 grabbar som startade världskrig klockan 05:30 här hemma. Men det ska redigeras så det inte ligger kvar.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
600 e-tec med få mil. summit 146-154 och -10 och nyare.

du får gärna dela med dig av statistiken hjulboggie
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Då man kör summit XP och xm samt lynx rex2 en dag och byter fram och tillbaka mellan varandra blir då i alla fall jag väldigt fundersam på hur klokt det är att jag åker omkring på en dyr ny Rex2.
Mest och bäst skoter för pengarna skulle jag absolut säga är en summit XP Everest med ss motorn. Att man får en sån för 40 och en ny kostar 140 liknar ju egentligen ingenting... Rotax bästa och skottsäkraste motor, saknar vääääldigt lite i effekt mot 600 etec. Funderar seriöst att försöka hitta en sån prästkörd till och från kyrkan med så få mil som möjligt. Vips fick man över 80 tusen till nåt annat roligare. För tråkigare kommer jag inte ha i skogen, det är jag övertygad om.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Då man kör summit XP och xm samt lynx rex2 en dag och byter fram och tillbaka mellan varandra blir då i alla fall jag väldigt fundersam på hur klokt det är att jag åker omkring på en dyr ny Rex2.
Mest och bäst skoter för pengarna skulle jag absolut säga är en summit XP Everest med ss motorn. Att man får en sån för 40 och en ny kostar 140 liknar ju egentligen ingenting... Rotax bästa och skottsäkraste motor, saknar vääääldigt lite i effekt mot 600 etec. Funderar seriöst att försöka hitta en sån prästkörd till och från kyrkan med så få mil som möjligt. Vips fick man över 80 tusen till nåt annat roligare. För tråkigare kommer jag inte ha i skogen, det är jag övertygad om.


Klokt resonerat.

Dessutom skall man ha i minnet att de mindre extrema allroundmaskinerna dels inte har körts lika hårt och dels är lättare att leva med i längden.
 

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
En skriver undvik 800cc från ski-doo/lynx, nu skriver en annan undvik 800cc från polaris. Vilka blir kvar?

Det är förståeligt att om man misshandlar en i övrigt driftsäker maskin så går även den sönder. Det som jag kan tycka är intressant att veta är vilka modeller/årsgångar som generellt sett brukas ses som mest krångelfria. Kolvarnas hållbarhet verkar vara problematisk på polaris rmk pro 800 (kanske ungefär lika på alla 2-takts lössnömaskiner, men ju nu läser jag om polaris rmk). Bör nämnas att det är skotrar för omkring 60 000kr jag kollar på just nu.

Eftersom majoriteten av skotrarna ute på blocket är just 800cc (det blir svårare att hitta en 600cc) undrar jag vilka av 800cc motorerna och vilka årsmodeller som är bra?

"Undvik 800cc från rotax". Vilka gör rotax och vilka årsmodeller?

Hur står sig en 600cc mot en 800cc i körglädje? Är allt under 800cc barnmaskiner?

Att veta HUR maskinen är körd av tidigare ägare känns hopplöst och döfött.

Om ni EXEMPELVIS säger att AC (arctic cat?) är bättre än polaris. Snälla försök förklara lite kort varför! För en som är rätt ny på det här området underlättar det massvis! (JA, jag letar också information på egen hand runt om på internet, men det underlättar ändå massor om det följer med en lite förklaring på varför du tycker dom du gör). Det blir slagkraftigare och trovärdigare så.

Eftersom min skoteranvändning kommer handla om 99% lek och nöje tror jag tyvärr 4-taktare går bort - även om det blir roligare ju mindre problem det är med maskinen.

Fortfarande jättetacksam för all input från alla!
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Efter ett trött 1990-tal och första halva av 2000 med otaliga haverier så har AC fått till 800-or som är att betrakta som i stort sett utan svagheter. Räkna inte med den lägsta bränsleförbrukningen eller flest elektroniska gizmos, men det är väldigt lite problem med dem. Vidare håller remmarna ganska bra, och då kan man leva med lite styrglapp och glapp till lyset osv.
Rotax sitter i BRP, dvs Skidoo och Lynx. Tekniska små underverk men dessvärre behäftade med några typfel och dessutom en mycket hög/ojämn remförbrukning. Vissa exemplar drar en rem a 2250kr på 15 mil, andra håller 70-100 mil. BRP kan inte förklara varför. Vissa exemplar drar 3-4 ggr mer olja än andra, BRP kan inte förklara varför. Sedan är det fettsmorda vevlager och kolvproblem.

Polaris är legendariskt opålitliga vad gäller motorerna. Det är kolvringar, spridare, kablage, avgasportar osv. Lägg till Aarmar som ramlar isär, remdrift som rensar kuggarna osv. Mindre variatorremsproblem dock.

Därför tycker åtminstone jag att man skall leta en AC om man prioriterar driftsäkerhet. Bara för att de inte köper lika mycket reklam i skoterpress behöver det ju inte betyda att de är sämre...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Om du tänker satsa på 600 så är det polaris. Då får du driftsäkerhet men ändå hyffsat rolig motor. Rotax 600 e-tec som sitter i ski-doo och Lynx är faktiskt bland det tråkigaste man kan ha under huven om man har som krav att den ska vara pigg. Har man däremot bara som krav driftsäkerhet och bränsleförbrukning så är den perfekt.

Alla motorer som sitter i ski-doo och Lynx kommer från rotax, en motortillverkare från Österrike. Sen dom började heta e-tec vilket står för direktinsprutning så har driftsäkerhet ökat så även 800cc börjat hålla länge oftast, dock saknar e-tec överlag gassvar mot dom andra tillverkarna, men snålare på iaf bränsle vid lite lugnare körning, vid fullgaskörning är det ganska lika överlag.
Polaris 800cc har haft problem med kolvar och cylindrar iaf fram till år 13. Nu vet jag inte hur mycket bättre dom senare är,min 14 har bara gått 330-340 mil än. Men det är betydligt råare gång i polaris spisen samt bättre gassar än e-tec men personligen gillar jag den råare gången