Driftsäkerheten på Rev 440

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Som rubriken lyder hur är driftsäkerheten på 440 motorerna? stämmer det att det är kolvbyte stup i ett och kvart i två på dom och att dom skär och lever fan? Är lite inne på ett eventuellt byte från F7 klumpen till REV chassit 440-600, är detta rätt väg att gå? Endast intresserad av ren lek/hopp skoter.

Mvh Stefan
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
440 är en tävlingsmotor och har nog aldrig äns varit på tal om att det ska vara lång drift tid på den. Blir även mycket bestyckning var och varannan dag beroende på yttertempen.
Kolla om du hittar ett 440 chassi med 600/800 motor så får du det bästa av två värdar om du bara ska hoppa =)
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Kör man på rätt olja, blandar rätt, och bara är allmänt noga så håller en 440i lika länge som vilken skoter som helst. Byte kolvar i min förra säsongen och körde ungefär 100-130mil kände ingen skillnad på maskinen, tappa från 10/10 till 9,5/9,5 i komp

Angående bestyckningen så beror det på hur kräsen du är. Från -5 till -20 körde jag på samma, däremot kände man skillnad när det blev +-0 men då bestycka man bara ner.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Håller med simon13. Ha en kompis som bara åkt 440 rev och de ha då inte varit nå haveri på den förutom detta med slirdrev. Se om du får tag i en 440 med antingen 600 eller 800 snurra. Klart bästa av två världar
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Tack för alla svar, Så delt enkelt sköter man grejjerna så håller det även med 440 motorn. angående bestyckningen borde det inte vara så på alla förgasar motorer eller blir det mer påtagligt när det är såpas lite CC? Detta med slirdrev sitter det bara på 440in det? något som brukar rasa på dom? En 600/800 vore ju en väg att på också men är lite sugen på att pröva lite lite mindre maskin å få känna om dom är så rappa och ettriga som folk säger. Detta med fettad vevaxel är det samma "problem" på 440 också?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
De är serie 3 motor på 440 med så de gäller att de är smörjt och att packboxarna är riktiga. Annars går de att borra upp och sätta en liten behållare till med 2takts olja som smörjer. Ha de på min 800 snurra. Ha då inte märkt detta med bestyckningen på 440 och då ha de varit åkning mellan +8 och -20. Slirdrevet vad jag vet sitter mest bara på 440. Om du nu köptes en 440 så är de bara att köra tills de typ låter som att den slirar på remmen utan illa luktande gummi så börja de bli dags att byta drev. Ingen fara att stoppa dit ett vanligt drev. Så länge man tar hand om grejorna och håller koll så funkar de oftast :)