Drivaxel lager byte ( G-Type ) Hjälp...

Roxyrules

Medlem
24 okt 2006
36
0
1
mjällom
Hej alla mekers!
Jag ämnar byta lager på drivaxeln, men har stött på problem.
Utanpå lagret på variatorsdan sitter det en bricka av nått slag för att låsa fast lagret på axeln.
Gott så, men hur demonterar jag brickan.
Nån som gjort det, som kan svara?
Behövs det nått specialverktyg, det verkar vara 5st klena spår i brickan, men kan det verkligen ska vara meningen att ettt verktyg ska kunna greppa i dom?
Maskinen i fråga är en Enduro 500 -97:a
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
är det de som håller fast lagret eller vad menar du? förklara vidare så kan säkert nån hjälpa dig!
Mvh axL:)
 

Roxyrules

Medlem
24 okt 2006
36
0
1
mjällom
Jag är en klant, jag vet!
Kalla mig gärna för sopa, eller nått annat som faller er i smaken,
det har jag själv gjort...

Så här är det:
Glöm allt som står i trådstart.
Det finns ingen bricka där, och har aldrig funnits.
Men jag har ändå kört fast!

För att få loss lagret och få dit det nya måsta jag plocka ut axeln ur maskinen,
Men hur gör jag?
Axeln är helt lös på variatorsidan, hur gör jag nu på drevsidan.
Vad håller kvar axeln i kedjehuset?
Jag har provat att knacka på axeländen i kedjehuset, mot variatorsidan, men det verkar vara helt stumt!
Så hur kommer jag vidare?
Tacksam för svar!
Mvh Martin
 

Roxyrules

Medlem
24 okt 2006
36
0
1
mjällom
Lagerbyte på drivaxel! G-Type

Nu har jag kört fast!
Ska lagra om drivaxeln, men har problem med att få loss den ur maskinen.
Axeln är helt lös på variatorsidan, men hur får jag loss den ur växelhuset?
Har provat att knacka på axeländen, men det verkar stumt.
Borde det inte bara vara att dra ut den ur lagret i växelhusetå in i tunneln eller, hur gör jag?
 
R

Robin

Sv: Lagerbyte på drivaxel! G-Type

laget i kedjeheuset är säkerligen fast pressad och sitter som säkring med en låsring runt om, du kan ju ta bort låsringen och testa knacka om du inte är rädd om lagret, du ska byta det samtidigt.

på v-sidan, det sitter troligen fast med en låsing som har en eller 2 insex skruvar som du måste lossa på samt vrida låsningen 45* motsols.

hoppas du fick all info du behövde.
 
Last edited:

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Sv: Lagerbyte på drivaxel! G-Type

Du måste ta bort kåpan från växelhuset.
Lossa på kedjespännaren.
Ta bort kedjan och drevet från drivaxeln.

Nu kan du lirka ut axeln från variator sidan och sedan från växelhus sidan.
Enklast är det om du tar bort drivaxeln från tunneln så att du kan stå vid en bänk och meka.
 

Roxyrules

Medlem
24 okt 2006
36
0
1
mjällom
Sv: Lagerbyte på drivaxel! G-Type

Strandlund:
Jag har gjort som du beskriver redan, dvs. drevet är borta.
Men axeln sitter som stum ändå, kanske att det bara är bra passning mot lagret i kedjehuset, så att verkar stumt?
Det finns väl i övrigt inga låsningar som skulle kunna hindra axeln?
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Demontera låsringen i kedjehuset, prova sedan att få lös det ur kedjehuset så blir det lättare att få ut Drivaxeln.
Har lagret sedan rostat fast får du förmodligen kapa sönder det med rondell.
Om du ej får ut axeln pga av lagerhållaren, får du offra den och sätta dit en ny efter lagerbytet.
Vill du ha tillgång till sprängskisser ? http://epc.brp.com/default.aspx?brands=lynx&lang=E

Lycka till :)
 
R

Robin

Sv: Lagerbyte på drivaxel! G-Type

plockat bort låsringen på lagret i kedjehuset?