Drivaxel problem

Akksel

Aktiv medlem
27 jul 2007
64
0
6
Norrland
Hej, jag har precis upptäckt ett litet problem som har uppstått.
Eftersom mina mek kunskaper inte är dom bästa vänder jag mig till er. Tog några bilder för att underlätta. Som ni kan se på bilderna så sitter ju lagret helt galet, verkar som att den ska sitta i den där "hållaren" som just nu slitits loss från plåten. Tror ni det går att försöka trycka tillbaka hållaren eller är det allt för buckligt? Och vad kallas "hållaren" för, om man måste köpa en helt ny.

http://i42.tinypic.com/1z6ebl1.jpg
http://i40.tinypic.com/28wgzfd.jpg
http://i42.tinypic.com/2wnqxsi.jpg

Mvh.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Jag skulle köpt en ny. Tror du bara får bekymmer med att knacka den där tillrätta.
Ser ut som att ena bulten vibrerat loss och orsakat detta haveri.
Lagerhållare på drivaxel, variatorsidan.
Beskriv det så så är det nog inga problem för återförsäljaren eller skrothandlaren. Kan inte tänka mig att det skall vara någon större utgift ny men man vet ju aldrig. Brukar ju vara ockerpriser på skoterdelar.

/Jörgen
 
Last edited:

Akksel

Aktiv medlem
27 jul 2007
64
0
6
Norrland
Jag skulle köpt en ny. Tror du bara får bekymmer med att knacka den där tillrätta.
Ser ut som att ena bulten vibrerat loss och orsakat detta haveri.
Lagerhållare på drivaxel, variatorsidan.
Beskriv det så så är det nog inga problem för återförsäljaren eller skrothandlaren. Kan inte tänka mig att det skall vara någon större utgift ny men man vet ju aldrig. Brukar ju vara ockerpriser på skoterdelar.

/Jörgen
Okej, tack för snabba svar, ska prova söka på luleå skoterdem och se om dom har nån beg.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Se bara till att få rätt... kan ju lätt bli fel om man kallar variatoraxeln för drivaxel.
 

Akksel

Aktiv medlem
27 jul 2007
64
0
6
Norrland
Se bara till att få rätt... kan ju lätt bli fel om man kallar variatoraxeln för drivaxel.
Ja, märkte det nu. Alla gör vi misstag, är inte den som tillbringar så mycket tid i garaget därav att jag kallar saker för mycket dom inte ens heter. :laugh:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Akksel;180174 skrev:
Hej, jag har precis upptäckt ett litet problem som har uppstått.
Eftersom mina mek kunskaper inte är dom bästa vänder jag mig till er.
Tog några bilder för att underlätta. Som ni kan se på bilderna så sitter ju lagret helt galet, verkar som att den ska sitta i den där "hållaren" som just nu slitits loss från plåten. Tror ni det går att försöka trycka tillbaka hållaren eller är det allt för buckligt? Och vad kallas "hållaren" för, om man måste köpa en helt ny.

http://i42.tinypic.com/2wnqxsi.jpg
Mvh.
ska prova söka på luleå skoterdem och se om dom har nån beg.
Varför skaffa begagnade då det inte ligger nå mycke pengar i sånna hära saker :hmmmm2:

De två plåtarna kallas för Y-lager hållare och är vanliga standard detaljer som du kan köpa/beställa hos vilken kullageraffär som helst.
Kostar ca 40:- / st.

Lagret är ett vanligt YAR lager, kostar ca 200:-
och bör bytas då du ändå är där och håller på, det har säkert suttit sedan maskinen var ny.





.
 

Akksel

Aktiv medlem
27 jul 2007
64
0
6
Norrland
Varför skaffa begagnade då det inte ligger nå mycke pengar i sånna hära saker :hmmmm2:

De två plåtarna kallas för Y-lager hållare och är vanliga standard detaljer som du kan köpa/beställa hos vilken kullageraffär som helst.
Kostar ca 40:- / st.

Lagret är ett vanligt YAR lager, kostar ca 200:-
och bör bytas då du ändå är där och håller på, det har säkert suttit sedan maskinen var ny.





.
Tack för snabba svar, då blir det att köpa två såna och nytt lager. Jag blandade ihop med variator axel. Tror ni en sån axel passar från en srx 700 på min maskin? :hmmmm:
 

Akksel

Aktiv medlem
27 jul 2007
64
0
6
Norrland
Du borde inte behöva byta variatoraxel pga av det som har hänt dig enligt dina bilder.

.
Okej, det är såhär att det har suttit en 500a motor i den från början. Sen bytt till en 600, så jag funderar mest om axeln orkar med trycket från motorn men det kanske den gör ändå?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Okej, det är såhär att det har suttit en 500a motor i den från början. Sen bytt till en 600, så jag funderar mest om axeln orkar med trycket från motorn men det kanske den gör ändå?

Inga problem.
Skulle förmoda att det är samma axel till båda varianter. Och var den förra motorn en 2-cylindrig så skiljer det inte mycket i effekt dessutom.