drivaxel skidoo nordik -81 vs blizzard 5500 -79

darkien

Aktiv medlem
16 feb 2007
56
0
1
luleå
passar drivaxeln mellan nordiken o blizzen samt finns de drivhjul från nån annan skoter med delning 2.52 som passar o modda dit på 6-kantsaxeln
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har också gått i funderingar på att byta drivhjul på min blizzard. Pratade med Tord Sundström om detta sist jag var in i butiken å han sa att de ska gå att fräsa ner själva axeln för att få dit andra drivhjul. Har för mig de va 32mm axel nu å finns drivhjul med 27mm hål (får gärna rätta mig om jag har fel). så 2.5 mm på varje sida av axeln ska bort.
 

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Har bytt drivhjul på min blizzard mx som hade en 27mm axel. lyckades hitta 4st drivhjul på blocket för en billig peng. var några milimeter mindre än axeln så det var bara å pressa dit. så nu sitter en fin 25mm matta på med standarddelning. kom ihåg att om ni ska byta drivhjul till standarddrevning så måste ni nog förlänga boggien eller flyta bak boggiefästena eftersom mattan som sitter på orginal är 289cm. och den vanligaste längden för standarddelning är 307cm. kan även meddela att ni kan trycka in säkerligen en 41mm matta om ni hittar drivhjul med 9kuggar det kan då jag. men se då till att fixa variatorerna så ni undviker övervarvning.