Drivaxelen av till variatorn, Viper mtn -04

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Hej, enligt yamaha-center i luleå så har jag en unik skoter. Var ut igår en sväng, kom knappt från gårdsplan innan det small till under huven. Jaha, en rem att byta då. Öppnar huven och till min förvåning ligger remmen hel och fin i motorrummet. Ser då att primären inte alls är i linje med sekundären.

Bogseras in i garaget, och när jag kollar närmare så ser jag att axeln är helt av. Precis brevid lagret som är vid variatorn. Och kan också säga att axeln MÅSTE vara gjord av guld. En ny kostar 4953:-

Men nu till min fråga, hur avancerat är det att plocka isär hela fadderullan ?
Och är det någon som haft liknande fel? Är lite osäker med det här med växellådan. Nån som har tips och trick för att få lös/byta axeln ?

Tacksam för svar
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Ta bort kedjehuslocket och bort med dreven plus skruva bort lagerhållaren på variatorsidan. Du kan då ta bort axeln. Har axel som ligger, pm:a om du är intresserad.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Hoppas du inte beställde en ny, för det var ett riktigt ockerpris. Om du har beställt avbeställ för du kan ju inte betala 5000:- för en simpel axel.
 

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Fick ner priset lite av yamaha i luleå. Så 4000:- skulle ja få ge. Så då får man väl leva med "garantin" att det är nya grejjer. Ska till fjällen snart, så vill som bara få ihop skotern så fort som möjligt :)