Drivaxellager Polaris Sks 500 -90

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
Känner man på något sätt om detta är slut?

Har nyligen köpt skotern och hastighetsmätaren fungerar ej.
och efter ha läst några inlägg här så börjar man bli lite
skraj att drivaxellagret kan vara slut?

Enligt föregående ägare så fungerade hastighetsmätaren
när dom ställde av den förra säsongen och när dom tog
fram den i år så gick den inte. Har kollat vajern och den är hel.

Men däremot om jag sätter in vajern i mätaren och snurrar på vajern
så rör sig inte mätaren. Antar att man ska vrida medurs. Testade
även att koppla ur vajern ur mätarhuset och ha den inkopplad
och starta skotern och gasa, men den rör sig inte då.

kan det vara så otur att både mätaren och drivningen har pajat?

tacksam för svar
 

93Lynx

Medlem
14 mar 2010
6
0
1
Hej!
Fick samma problem med min skoter i helgen.
Tog lös vinkelväxeln och såg att lagret skurit rejält ,varav den lilla drivvajern gått av som är kopplad mellan drivaxeln och vinkelväxeln.
Hastighetsmätaren ska röra sig lite om du vrider på vajern då den är kopplad till mätaren, prova att vrida den åt bägge hållen för säkerhets skull.
Förmodligen så har du samma problem som jag (den lilla vajern i vinkelväxeln) då inte vajern rör sig då du har haft den till skotern och gett gas.
Lycka till
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Oftast är det pinnen mellan vinkelväxeln och drixaxeln som går av och det orsakas i 9/10 fall av vibrationerna från ett dåligt drivaxellager. Det händer också att lagret i vinkelväxeln skär också pga det jag nämnde tidigare och då blir man tvungen att byta den också.

En ny pinne kostar ca 100:- och lagret (berorende på vilket man köper) 350:-/600-700:-. Det dyrare är såklart ett original lager men det finns en billigare variant som passar (ett Arctic lager om jag inte kommer ihåg fel). Det lagret har en hylsa som sticker ut pga av att de skruvas fast på drivaxeln på Arctic, på Polaris pressar man på lagret och vänder då hylsan utåt (mot vinkelväxeln) och det går fritt, ingen fara för att det ska ta i kåpan. Kommer tyvärr inte ihåg Art:nr på lagret men ring och tala med kalix maskiner, dom vet då jag köpte lagret av dem.