Droppar glykol

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
När min skoter står stilla med motorn av så driver det lite glykol mellan cylindrarna och toppen eller om det är mellan toppen och det röda locket som sitter ovanpå toppen. Vad kan det vara för fel? Är det topplockspackningen eller vad?
 
R

Robin

Ja troligen är det topplockspackningen som läcker eller kommer det från påfyllningslocket så är det nog gummi packningen som ligger mellan den och topplocket (beroende på vad det är för skoter du har).
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Förmodligen topplockspackningen. För mitt påfyllnings lock sitter på expansionskärlet. Skotern är en SKS 600 -99:a med Liberty motor
 
R

Robin

Du kan ju prova att dra åt topplocks skruvarna och se om det hjälper innan du beställer en ny packning.

mvh/Robin
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
packning köper du hos återförsäljare, det skulle jag gjort! Har det börja läcka bildas avlagringar som gör att det förmodlingen kommer läcka ännu mer framöver..Min läckte också och hörde polaris usa gått ut med att det var dålig kvalitet på orginal o-ringarna...

Lycka till!
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Det roliga är att det bara läker när den stått stilla ett tag och inte när man kör.
Det kan nog lika gärna läka när du kör, men lite svårt att se det då glykolen försvinner i form av ånger eller blåses bort med hjälp av fartvinden.

Gör en markering på expkärlet, kör en sväng och kolla på markeringen. Kom dock ihåg att motorn måste ha samma temeratur när du markerar som när du efterkollar.

Vilken färg har oljan? Och vilken färg har glykolen?
(Ibland byter olja och vatten plats)
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Min är ju en tvåtaktare så den har ju bara tvåtakts olja så då kan ju ej oljan och vattnet byta plats. Men tack för tipsen
 

gandersson

Aktiv medlem
17 feb 2007
56
0
1
Skulle kolla upp de fort! troligtvis topplockspackningen men har de läckt länge kan du få renovera mycket! :mad: Inte bra me glykol bland cylindrar m.m!
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Kollade upp läkaget och det kommer i från det röda locket ovan på toppen (ventilkåpan) eller vad man skall kalla det. Skall riva och kolla vad det sitter för packning där