DUBB I MATTAN

Festivus

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
är det verkligen igen som vet om det sliter mycket på axlar och dylikt om man dybbar mattan nu har jag frågat så många gånger överallt och ingen vet så nu provar jag en sista gång kanske någon vet
 

Makan

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Dubbar

Nej, det sliter nog inte märkvärt extra om man skulle dubba, men du ruskigt fäste
Med vänlig hälsning// Mäkan
 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Dubbar

Hej,
det är viktigt att dubba på rätt sätt, annars håller inte mattan eller dubben. Gå in på Woody's hemsida och läs hur man gör: www.wiem.com.

Om du har för långa dubb kan de ta i tunneln eller ännu värre i främre kylaren. Därför är det viktigt att välja rätt längd på dubben. Om du inte har skydd i tunneltaket måste du montera det, och ev. även skydd för kylaren.

Mattspänningen är synnerligen kritisk när du har dubbat, den måste vara hårdare spänd än utan. Dels för att fästet blir bättre (risk för överkuggning), dels för att den inte ska kunna ta i chassi/kylare.

Efter dubbning behöver man normalt (alltid) komplettera med bättre styrstål.

I USA dubbas nästan alla skotrar, så det är normalt inga problem förutsatt att du gjort det på rätt sätt.

Tomas
 

leif_s

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
tankegångar...

jag kan nog tänka mig att det sliter ganska rejält på axlar och dylikt, tänk om du hoppar och i luften snurrar mattan för fullt... och sedan när du landar så får du fäste direkt och det blir tvärstopp för mattan... nog måste det slita på vevaxeln och variatorremmen bl a! Jag har hört att vevaxeln kan bli vind i ett sånt här senario... någon att tänka på!
 

dysse

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
proff.overkill

Jag har haft dubbar i alla mina skotrar o köper inte det här för fem öre ,"kogiga axlar" snacket,
i usa dubbar över 80 % sina skotrar,,, men dom
hoppar kanske inte så ofta heller ..?
.
visst blir det större belastningar på drivlinan
om skotern ska ha bättre fäste !de är självklart , men om det är ett problem ? , inte som jag ser det...