dubbelrör iq 600rr.

bu233

Medlem
11 jan 2015
34
0
1
undrar om de är nån här som kört en original RR motor med dubbelrör?
hur har det fungerat isåfall?
håller nämligen på att montera, borde väl inte spika eller övervarva om man inte rör variator, tändning eller el? (på 95 oktan)
bestyckningen bör ju fungera eftersom att den får alldeles för mycket original..
är ett par dmax pipor.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Dmax är inte så vanliga så det är svårt hitta en bromsning på dem.

För att få ut någon effekt ur de flesta dubbelpipor måste man bromsa motorn så man vet vilket varvtal man ska dra motorn till och från vilket varvtal piporna ger körbar effekt från. Motorn kan gå sämre med dessa pipor om du bara sätter dit dem och risken för spikning kan öka om piporna körs på för lågt varvtal som de kan bli med org variatorbestyckning.
Bränslebestyckningen är helt omöjlig att sia om men jag skulle utgått från 10% större munstycken.
Många dubbelrör drar från högre varv så man måste höja variatorns tillslagsvarv annars blir motor väldigt slö ifrån start och låga varvtal. Ställbara vikter typ supertip vikter är nästan ett måste för att följa pipornas dragregiser.

Utgå från 98 okt !!
 

bu233

Medlem
11 jan 2015
34
0
1
ne hade aldrig hört talas om dem innan.. har lyckats hitta nån amerikansk tråd och piporna ska tydligen vara "top notch" så får hoppas de fungerar.
vet att man kan få ut mindre effekt om man inte ställer in variatorn men hade de ändå liggandes så tänkte testa dem, effekten får duga, testade nån meter och då verkade de gå helt OK fast jag inte hade stingers monterade.
hur brukar man märka om en skoter spikar? rasslar?
också undrar jag om nån här testat dmax? han som bygger dem verkar bygga mest för dragracing, bara det inte är för mycket motstånd så kolvarna smälter om man leker lite för mycket.. har ingen aning om hur försiktig man ska vara med dubbelrör? inte så lätt när man inte har avgastemp..
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
ne hade aldrig hört talas om dem innan.. har lyckats hitta nån amerikansk tråd och piporna ska tydligen vara "top notch" så får hoppas de fungerar.
vet att man kan få ut mindre effekt om man inte ställer in variatorn men hade de ändå liggandes så tänkte testa dem, effekten får duga, testade nån meter och då verkade de gå helt OK fast jag inte hade stingers monterade.
hur brukar man märka om en skoter spikar? rasslar?
också undrar jag om nån här testat dmax? han som bygger dem verkar bygga mest för dragracing, bara det inte är för mycket motstånd så kolvarna smälter om man leker lite för mycket.. har ingen aning om hur försiktig man ska vara med dubbelrör? inte så lätt när man inte har avgastemp..

Det är ju bättre om du går upp någon/några enheter på MJ för att vara säker, sen får du väl köra en fullgas repa och läsa av stiften vad dom säger om bestyckningen, och gå ner där efter istället för att chansa att dom du har nu funkar och den går för snålt och du får ett haveri när du håller stumt..
Får du ju tänka på att det blir olika ju högre upp du är, ju varmare det blir osv. Det är lite trix med dubbelpipor så vill du inte ha ett haveri så får du vara noga med att kolla bestyckningen genom stiften..

Sen borde du kunna hitta någon koso EGT mätare på blocket för en rimlig slant (bra mycke billigare än nya kolvar, cylindrar å vev) som kanske åker om du har otur....
 

bu233

Medlem
11 jan 2015
34
0
1
yes kommer vara noga, just nu blöddrar den på mellanregistret och skulle tro att de surar ner sig om den står nån minut på tomgången också.. men de är väl endast på höga varven den behöver mer så ska kolla hur stiften ser ut. får ta och kolla om de finns nån beg mätare till salu..
vart ju lite fundersam när det var en som sa att det är stor risk att den skär med dubbelrör?
de enda man måste ha koll på är väl stiften ochså att den inte spikar? men blir nog 98 oktan direkt.
men ingen här som har kört med dmax pipor?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Om du mäter hur grova stingerrören är inv mått så kan jag säga hur farliga de är att gasa längre sträckor. Stingerrör är de smala rören som går från pipa till ljuddämparna.

Spikning hörs som när någon äter vasa spisbröd eller glas som krossas. Tempmätare ser inte spikning tyvärr för vid spikning sänks piptempraturen och har man inte koll på det smälter man ner minst kolvarna.
Men köp en tempmätare ändå för sålänge det inte spikar har man nytta av den.

Om den surar på tomg och mellanreg så provar du först justera på luftblandskruvarna för att få den gå rent på tomg. Och för att få den snålare i mellanreg sänk trottelnålarna. Den kan behöva mindre soppa lite här o där i reg fast du mont dubbelpipor.
 

bu233

Medlem
11 jan 2015
34
0
1
var ju tjockare vid kanten där jag skulle mäta diametern så mätte omkretsen istället (10,4)..
10,4 delat i pi visar 3.312.. kan det stämma? mätte ju på utsidan så är väl nån mm mindre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
var ju tjockare vid kanten där jag skulle mäta diametern så mätte omkretsen istället (10,4)..
10,4 delat i pi visar 3.312.. kan det stämma? mätte ju på utsidan så är väl nån mm mindre.
Då är det ca 30mm invändigt, då kan man hålla fullgas flera minuter på en 600, beroende lite på hur ljuddämparen ser ut, kan även finnas ett visst motstånd i den.
 

bu233

Medlem
11 jan 2015
34
0
1
åfan, är de de måtten stingerrören brukar va på en 600 ungefär? blir de märkbart mindre motstånd om jag tar bort dämparullen (om de är nån)? för den lär ju ändå va sönderbränd..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Om de nu är 30mm inv så va det rena rama 800cc måtten så den kommer snarare gå dåligt. Du måste mäta igen för jag har svårt att tro de är 30mm inv mått på den korta stinger som är fast i pipan. Dra lös stingerrören som går till dämparna och mät inv direkt på utsticket ur pipan det är där de är viktigast. Stingerrören som sitter ihop med dämparna såg däremot ut att vara 30mm men de är helt ok.

Ullen gör inte stor skillnad om du plockar ur den snarare sämre flöde om än alls. men kolla in i dämparna så de inte stryper mer än 30mm.

26-28mm inv mått skulle vara mer effektivt och fortfarande körbart.
 

bu233

Medlem
11 jan 2015
34
0
1
glömde bort de totalt att de är mycket lättare att mäta vid pipan.. de va iallafall 25mm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
glömde bort de totalt att de är mycket lättare att mäta vid pipan.. de va iallafall 25mm.
25mm är mer racingmått så du får vara försiktig. Tecken på för trång stinger är om motorn tappar effekt efter några sekunders full gas eller efter en viss sträcka typ 150meter. Den kan även spika så håll öronen på skaft! Gå upp 10-20% i högfartsmunstyckena ber på hur fräck och snål du är. Säkrast är såklart köpa en hel påse munstycken och börja från 20% större. Den est troliga slutbest är 5-10% större men de är grovt gissat.

Om man kör tempmätare i piporna så kan en spikning visas genom plötsligt sänkt tem vid full gas men då brukar det vara för sent med ett hål i kolven som följd. Kör längre o längre repor full gas och håll koll på stiften i både färg och spikmärken typ liknande gråblästrat stift.
 

bu233

Medlem
11 jan 2015
34
0
1
okej, får se hur jag gör.. blir väl att göra de riktigt med avgastemp, v-kit senare nån gång.. men tack för hjälpen!
 

bu233

Medlem
11 jan 2015
34
0
1
nu är de monterade och testade, gjorde inge annat än att tanka 98 oktan.. verkade fungera iallafall, var dock lite sämre komp precis när jag kört klart? men vart mycket bättre efter bara 1 minut, hoppas de bara var för att kolvarna vart en aning varmare än med org?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
nu är de monterade och testade, gjorde inge annat än att tanka 98 oktan.. verkade fungera iallafall, var dock lite sämre komp precis när jag kört klart? men vart mycket bättre efter bara 1 minut, hoppas de bara var för att kolvarna vart en aning varmare än med org?

Om du körde utan att bestycka upp förgasarna och drog på ordentligt är det stor risk du fått motorskader typ skärning alt smält kolv.

Varm motor ger lägre komptryck än kall motor pga oljan blir tjockare kall = tätar mer.
 

bu233

Medlem
11 jan 2015
34
0
1
ne den fick knappast för lite soppa, förra ägarn körde på 420 mj å jag har 450 å inget spec var gjort med den.. gick så otroligt rikt me orgsystem i hela registret också..