Dubbla fästpunkter för boggi lr vad?

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hej, då jag är i farten att ska montera in en längre boggi i mitt chassi så gick jag ut å kollade hur bakre boggifästet var konstruerat. Såg då att det verkar vara 2st fästpunker för boggin.. Nån som vet varför dom har gjort så här?
har ringat in hålen i de främre fästet.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
det är väll ett som är lägre och ett högre? kanske tänkt som "dropbackers"(stavning?) bara en tanke men någon som vet säkert kanske får svara ist:)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Har fått veta nu varför jag har ett konstigt boggifäste med 2st punkter att montera boggin i Tydligen så är det för att montera en M-serie boggi i chassina, man sätter den då i de främre frästet
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Nja, riktigt så är det inte. Blanda inte in begreppet M-boggie, den fanns inte då och är smalare.
Det främre fästet är zr-läget.
Boggien du köpte av mig är monterad med den bakre svingen i zr-läget så nu passar den i det främre hålet. Du får då en maskin som med lätthet skickar upp skidorna i luften.
Flyttar du svingen bak till bakre fästhålen i skenorna så passar den i ditt chassies bakre orginalhål.
Hur du vill ha den är en smaksak.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej, det var iaf vad Tomas Berglund sa att det tydligen var. Då det på org tunneln ite fanns 2 fästpunkter. Men vi har ju bytt tunnel på den och då kom den nya med de här fästet.

Okej, visst är det 3 lägen man kan ha bakre svingen i va? Vill ju gärna att den ska va ganska lätt på skidorna när man ska ut å leka i lössnön men skulle även vilja att den håller skidorna i marken så mkt som möjligt lör jag kör på led å så.. Är ju inte allt för roligt när skidorna lyfts upp från marken när man gasar på ut genom en kurva :p
Tompa tyckte att jag ska montera bakre svingen lika som de är monterad på min gamla boggi. För som han sa så kommer mest troligt mattans högre kammar att göra så att jag kan få upp skidorna ganska lätt ändå :)
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
släppgasen lite i kurvorna så stannar nog skidorna eller så går du in i motorcykel sväng position och ligger ner nästan :) men som sagt med tanke på lite mer kammar osv så kan du säkert få upp skotern utan några större problem!
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Har fått veta nu varför jag har ett konstigt boggifäste med 2st punkter att montera boggin i Tydligen så är det för att montera en M-serie boggi i chassina, man sätter den då i de främre frästet

vem sa det? låter konstigt att man ska kunna montera en m-boggie som kom2005 på en skoter som är tillverkad 2002... dessutom är ju kortaste m 141" din är väl 136"? så m-boggins infästning borde inte sitta ca 10 cm längre fram va?

själv skulle jag gissa att fästena ser ut som dom gör för att vara symetriska. dvs att man kan använda samma reservdel på både höger och vänster sida.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
vem sa det? låter konstigt att man ska kunna montera en m-boggie som kom2005 på en skoter som är tillverkad 2002... dessutom är ju kortaste m 141" din är väl 136"? så m-boggins infästning borde inte sitta ca 10 cm längre fram va?

själv skulle jag gissa att fästena ser ut som dom gör för att vara symetriska. dvs att man kan använda samma reservdel på både höger och vänster sida.
En kille som har varit arctic handlare..
Min tunnel är bytt mot en ombyggd nyare tunnel. De som är ändrat är att det är uppskurit hål för att ta upp kylslangarna i faket baktill på dynan.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kul att du hittat grejer till boggi och matta vad blev det ?
(Har kollat lite på forumet ett tag. Om det står på annat ställe)

Ska skriva mer om egna sommar pyssel i modda MC tråden själv senare i veckan.
/Johan
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Kul att du hittat grejer till boggi och matta vad blev det ?
(Har kollat lite på forumet ett tag. Om det står på annat ställe)

Ska skriva mer om egna sommar pyssel i modda MC tråden själv senare i veckan.
/Johan
Har ju en projekttråd om du har missat den? :) Blev iaf en -01 144 MC800 boggi och en 144'' 44mm matta med vad jag tror är ett back country mönster men är inte helt säker än :)