Dubbla styrhöjare

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Snart är vintern här och jag funderar på att lyxa till skotern med en styrhöjare !

Jag sökte runt lite om styrhöjare och läste att man kunde sätta två små höjare istället för en stor och få skönare vinkel och mer justeringsmöjligheter men hur fäster man 2 st? Vad är det man ska tänka på?

Alla tips är välkommna!

Är det någon som har en bild så vore det tacksamt!

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Jag såg en skoter igår för första gången som hade dubbla styrhöjare, det var på motor och fritidsexpo i östersund.

Först då en fast styrhöjare på det ordinarie styrfästet, sedan en styrhöjare med fågelpinne(?) där pinnen satt där styret fästs på den fasta styrhöjaren, och sedan styret monterat som fanligt på den övre höjaren

med lite fantasi kan du nog luska ut vad jag menar, även om jag är dålig på att förklara :p

Sen är det väll beroende på vad det är för styrfäste orginal som bestämmer hur den undre höjaren ser ut

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
440power... det där är nog inte vad jag menar men vad vet jag... bilden är tagen en halvmil ifrån så det är lite svårt att se ! :)

Men sp4x är inne på samma spår som jag!
Först då en fast styrhöjare på det ordinarie styrfästet, sedan en styrhöjare med fågelpinne(?) där pinnen satt där styret fästs på den fasta styrhöjaren, och sedan styret monterat som fanligt på den övre höjaren

Det är precis så jag hade tänkt mig! Men då borde ju den första höjaren krocka med den andra eftersom dom är ju lika breda och då måste man placera den övre höjaren lite längre ut på pinnen än den första höjaren, och kommer ju styre att hamna snett...

eller är jag helt ute och cyklar? - Kom gääärna med bilder som är speciellt tagna på dubbla styrhöjare!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men varför i hela friden ska du göra så??

Skaffa en som är rätt höjd med en gång sen kör du så. Har du en höjare typ fågelpinne!? (vilket uttryck....) så kan du ju ställa den både bakåt och framåt.

Enda vinsten jag ser med att göra så är om man har två höjare redan och vill spara lite $$$$

Mina 5 cent.