Dumpa SLUTBURKEN!

SnoSatan

Välkänd medlem
19 nov 2005
126
0
6
35
Skulle villja höra allas åsikter om slutburkar! Själv så tycker jag att det är jävligt onödigt av en massa orsaker! I västra jämtland är skoteråkningen hårt pressad med ledavgifter och fler o fler ortsbor övergår till skoterhatare! Visst är det så att det är skotersafarin och skoteruthyrningen är största anledningen till den situation som uppstått. Men alla som kör med slutburk retar också upp en massa folk (inte minst längdskidåkare och fjällvandrare) men även ortsborna! Detta är på väg att leda till totalförbud och kanske om några år så tillåts inte ens ledåkning! Man kan köpa mycket annat trevligt till skotern istället för slutburk, desutom så tappar man oftast efekt på dom! Fast även jag tycker att det är gott ljud i vissa skotrar med slutburk men jag tycker att det är viktigare att få köra skoter även i framtiden än lite gott ljud!!

Vill gärna höra era åsikter angående slutburkar och den situation som uppstått i västra jämtland!
 

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Håller med förste talare ! Man vill ju inte ha det som Norge i framtiden !
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Buller är ju ett mycket populärt argument från skoterhatarna för att få bort snöskotern från i första hand fjällen.
Men även när klubbarna försöker att fixa till fina närleder in i tätbebyggelsen, så är buller det som dom bestämande hakar upp sig på mest av allt.
Varför bjuda våra skotermotståndare på "Gratis-argument", då det dessutom ger nada effekt på motorn ?

Inte ens på en skotertävling skulle skotrar med slutburkar som åstadkommer detta buller klara en tävlingsbesiktning. Det skulle bara vara att stå och se på vid sidan om, för den som trodde sig kunna besikta in en sådan maskin.
 
4

426H

Det finns ju risk att konflikterna mellan lägndåkare och skoteråkare kommer att öka i tex åre kommun när det blir ledavgift/friåkninsförbud där nästa säsong. Fler skall ju trängas på spåren. Verkligen tråkigt att klubbarna och uthyrarna inte kommit överens där.
När det gäller ljudtrimmade skotrar tycker jag det är skit. Tråkigt att ett fåtal fjuniga 16-åringar skall förstöra för alla oss andra. En stor del av ansvaret tycker jag ligger på deras föräldrar också. Vad f-n tänker dom på?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Jaha, så det är enbart vi 16-åringar som kör med slutburk? jag tror nog det är fler som är äldre än vi som kör med slutburk, eller du kanske har gjort en undersökning? Alltså jag kan fanimej inte hålla mig när jag blir anklagad för en massa SKIT som det inte ens finns några uppgifter på! Man är ju inte precis miljonär när man är 16 år och jag tror nog man helre lägger sina 2000 kr på bensin eller ett annat styre än nån dum burk. Visst håller jag med det förstnämda , men jag vill inte bli anklagad för något som inte är sant. Jag vill ju inte precis förstöra för mig själv nu när jag äntligen fått mitt kort, du anar inte hur mycket jag längtat efter det.

Men jag tror nog vi är överens om att slutburkar är onödigt iaf.
 

BaGGeN

Aktiv medlem
17 feb 2006
94
0
6
35
Edsåsen
I åre komun så är det inte bara yngre grabbar som kör med slutburk.
Men man kan ju inte stoppa under stolen att det låter förbannat gott, men personligen tycker jag att det är fruktansvärt dålig stil att sätta på slutburk det retar upp alldeles för mkt människor och alla vi som är skoteråkare och kör lite fräsigare maskiner blir dragna över samma kant (man blir "hatat"). Får väll hoppas att dom som kör med slutburk börjar fårstå konsekvenserna och tar av burken nu när det blir strängare regler. Om alla tar sig i kragen så slipper vi förhoppningsvis totalt skoterförbud men som sagt så är det ju inte bara dom som kör med slutburk som är den felade länken utan även alla förbannade skotersafarin och skoteruthyrningarna.

Slutburk ger ett jäkla gott ljud men hellre vill jag att även nästa skotergeneration ska få köra skoter än att jag har en skoter som låter skönt!!!!!!!

VISA HÄNSYN
 
Last edited:
4

426H

Förlåt om jag trampade dig på tårna j-son. Visst finns det 16-åringar med hjärna och även en hel del äldre vars mentala utveckling stannade nån gång i yngre tonåren.
 

salle_89

Välkänd medlem
24 jul 2006
104
0
6
Örnsköldsvik
Det e ju bara häftigt ! vad gör det om det lever om lite mera !
Man måste väll få ha lite roligt ibland!
Föresten så e det bara "gammla kärringar" som har för mycke fritid som blir retade!!!:eek:
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det e ju bara häftigt ! vad gör det om det lever om lite mera !
Man måste väll få ha lite roligt ibland!
Föresten så e det bara "gammla kärringar" som har för mycke fritid som blir retade!!!:eek:

Nää, det är störande. Vet gånger själv man blivit lite så där smått irriterad när det åkt idioter förbi här mitt i nätterna (kl.02-04) och det har inte varit någon som bor här som "Bara" skulle parkera skotern vid huset. Jag är enda på gatan med skoter. Skoterleden går 150-200m längre bort i skogen.

Lite får folk faktiskt ta och använda den där köttklumpen som är inuti hjälmen och man behöver inte gasa ur så grönjävligt i bostadsområden, å särskilt inte på nätterna.
 
Last edited:

jäjjä1

Semi PRO sledder
12 nov 2006
23
0
0
Kalix
Håller med! Det är INTE coolt när en surgammal polaris/yamaha/skidoo/arctic/lynx låter som värsta trimmade racing skotern. Iof så låter tävlingsmaskiner mindre och betydligt skönare. Men ändå, dumt att spela skoterhatare rakt i händerna!

ORKA SLUTBURK!!!!!!
 
R

Robin

hmm, är inte trimpipor olagligt att använda utanför bana? det är iaf vad jag lärt mig under förarbevis utbildningen.
Borde ju vara samma med slutburkar eftersom man inte får ändra skoterns orginal ljud eller hur de nu är.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Det är inte riktigt sant.. Dock så får inte ljudet överstrida en viss db. vet dock inte riktigt vilken de är :p

hmm, är inte trimpipor olagligt att använda utanför bana? det är iaf vad jag lärt mig under förarbevis utbildningen.
Borde ju vara samma med slutburkar eftersom man inte får ändra skoterns orginal ljud eller hur de nu är.
Min åsikt till slutburk.. hmm.. jadu de kan låta förbannat högt och illa. det retar bara upp folk. nä den tycker jag kan man lägga ner.
 

SnoSatan

Välkänd medlem
19 nov 2005
126
0
6
35
Det e ju bara häftigt ! vad gör det om det lever om lite mera !
Man måste väll få ha lite roligt ibland!
Föresten så e det bara "gammla kärringar" som har för mycke fritid som blir retade!!!:eek:
Visst det är delvis sant men om alla hade det måttot så skulle det bli totaltskoterförbud inom kort! Man får ställa sig frågan om man hellre vill ha ett gott ljud än att kunna köra skoter även om några år och slippa skoterförbudet!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Föresten så e det bara "gammla kärringar" som har för mycke fritid som blir retade!!!:eek:
Tyvärr för oss skoteråkare, så är det inte bara "gamla kärringar" som retar upp sig på bullrande snöskotrar. Det finns även gamla och unga skoterhatande gubbar som också gör det, tyvärr så är många av dessa med och beslutar om nya skoterrestrektioner.:(
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Tyvärr för oss skoteråkare, så är det inte bara "gamla kärringar" som retar upp sig på bullrande snöskotrar. Det finns även gamla och unga skoterhatande gubbar som också gör det, tyvärr så är många av dessa med och beslutar om nya skoterrestrektioner.:(
Behöver inte vara skoterhatare ens heller, jag själv har lackat ur ibland. Dock vet jag inte om det har vart på just slutburkar, dock idiotkörning i bebyggelse. Sen är det nästan lite samma division med dom som inte kan hålla sig på lederna när det står skyltat "Avvik ej ifrån leden" kommer ihåg förra säsongen då några idioter lekt upp golfbanan här där leden går i ban-kanten med just sånna skyltar. Inte för att jag spelar golf men är ju fint om leden går där så man kan ta sig norrut härifrån. Får se om det görs någon led där i år.

Hur som helst är det nog bara några få som är ett problem, men dom förstör ju för oss andra.
 

BaGGeN

Aktiv medlem
17 feb 2006
94
0
6
35
Edsåsen
Hur som helst är det nog bara några få som är ett problem, men dom förstör ju för oss andra.
Exakt det finns vissa som inte har förstått hur det ligger till!! Dom bara förstör. och som du säger där med golfbanan så förstörde bara några få för alla. Om dom tänkte till lite extra så skulle dom "förhoppningsvis" förstå att dom ska lägga av med dårkörning och burk..
Visst får man vara ute och lekköra men det kan man göra uppe på fjället!!!!
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Jaha, så det är enbart vi 16-åringar som kör med slutburk? jag tror nog det är fler som är äldre än vi som kör med slutburk, eller du kanske har gjort en undersökning? Alltså jag kan fanimej inte hålla mig när jag blir anklagad för en massa SKIT som det inte ens finns några uppgifter på! Man är ju inte precis miljonär när man är 16 år och jag tror nog man helre lägger sina 2000 kr på bensin eller ett annat styre än nån dum burk. Visst håller jag med det förstnämda , men jag vill inte bli anklagad för något som inte är sant. Jag vill ju inte precis förstöra för mig själv nu när jag äntligen fått mitt kort, du anar inte hur mycket jag längtat efter det.

Men jag tror nog vi är överens om att slutburkar är onödigt iaf.

Bra sagt där j-son :)