Dunkhållare..

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Har funderat länge på att göra en dunkhållare för att kunna ta med sig lite mer bränsle vid längre färder. Efter mycket om och men satt jag mig ner och klurade lite...

...Detta är vad jag komm fram till:







Matrialet jag använt är 2.5mm aluminium och 12mm aluminium-stång.
Dunken kommer från Polaris och rymmer 10L.

Tanken är att just denna modell ska passa i uttagen på Polaris-tunneln men har inte hunnit testa om det passar ännu.

Vad tror ni, håller den eller kommer den att bli för vek? Nåt man borde ändra på?
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
ser bra ut å kommer nog hålla utan problem.

jag har bara 2 bockade alu bitar med hål i
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Aluminiumkonstruktionen håller med all säkerhet, det som oroar mig är kanterna som dunken står på, ser lite vasst ut? Nöter nog fort hål på dunken vid minsta rörelsemån. Kanske går att hitta nån gummilist som du kan klä kanterna med? Just my 5 cents...

Ser ju riktigt bra ut annars! Serieproducera!!
 

Kirre

Välkänd medlem
15 feb 2010
412
0
16
Lycksele
ta plastlisterna som sitter på volvo 240, dom som sitter i dörrhålet. nyp lite försiktigt på listerna och kläm fast dom på aluminiumet
 
E

ejwbegysv

Samma dunk säljes på clas ohlson tror jag, iaf 20 litersversionen som jag har 2 st av själv..
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Kanon att den finns på Clas Ohlson! Tror den inte vara så mycket dyrare hos Polaris iof, kring 170-180kr har jag för mig?



Det där borde ju funka tills vidare?
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Ser riktigt nice ut, nästan lite fabriksbygge över det hela.
frågan är hur ca 10kg vikt på den relativt tunna aluplåten påverkar hållbarheten, misstänker att ett par hårda genomslag kan bocka de där vinklarna Du gjort.
Drar du ett spännband rakt över för att säkra den eller har du någon annan idé om det? Spänner Du rakt över ökar ju även belastningen på vinklarna...
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Tack! Är inte speceillt oroligt över att vinklar ska böjas mer. Racken är gjord i 2.5mm 5754 aluminium.
Testade just att lägga en plåt där dunken ska stå och ställde mig ovanpå och gungade, vinklarna höll och jag väger 90+ ;)

Givetvis ska den testas för att se om nåt behöver ändras/justeras.
 
E

ejwbegysv

Du kanske ska börja tillverka för försäljning? Ser rikiktigt nice ut..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Tanken är att just denna modell ska passa i uttagen på Polaris-tunneln men har inte hunnit testa om det passar ännu.

Vad tror ni, håller den eller kommer den att bli för vek? Nåt man borde ändra på?
Ser riktigt fin ut, tror granterat att den ska hålla. Problemet skulle väl isåfall vara att själva tunneln inte håller. Men jag tror för åtminnstone en 10 liters dunk, så kan ju det inte heller vara något bekymmer.
Börja tillverka, skulle själv kunna tänka mig att köpa en sådan där.

Men nu vet jag iofs inte riktigt hur tunneln på Polarisen ser ut, men misstänker att dunken kommer att "Vila" på själva tunneln och inte på vinklarna som sitter på själva konstruktionen.
Men annars bör du kanske "flytta ner" vinklarna så att dom ligger direkt på tunneln, så att inte dunken ligger och nöter på plåtkanterna. Om inte annat för att den ska passa på skotrar med släta tunnlar, eller så får du göra flera olika modeller om du ska börja massproducera till försäljning.
 
D

Draken

Det går ej flytta ner så hela konstruktionen vilar på tunneln på en rmk i alla fall.
Jag har tillverkat en egen som i stort sett håller för krig till min och den var jag tvungen space:ra upp några mm för att det går ett veck längs hela tunneln som man måste hålla sig ovanför.
Vecket syns på denna bild:


Denna på bilden ligger längs efter tunneln men Bigs och min egen står tvärsöver,som dom måste göra för att det ska vara snyggt. ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Ser riktigt bra ut!
Men blir det inte sprickor i aluminiumet när det är knäckt 90grader med knappt någon radie? Tänkte att det lär väll spricka upp helt med tiden av vibrationerna.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Helt sprickfri! Kommer nog att bli radie på den "riktiga" jag tänkt göra sen.
Testade den på en RMK ikväll och den passade perfekt, hålbilden stämde mot tunneln och avståndet mellan rack och tunnel var kanon :)

 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Denna på bilden ligger längs efter tunneln men Bigs och min egen står tvärsöver,som dom måste göra för att det ska vara snyggt. ;)


Utan att klanka ner på den med tvärgående monteringen, men nog tycker jag att den här med längsgående monteringen blev stilrenare.
Men skulle ni ha gjort som den nedre, så hade ni ju fått ta bort den främre också.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Tycker oxå att det är snyggare när dom går längs tunneln men kommer ändå att köra tvärsöver pga att jag anser att funktionen går före utseendet ( ..i det här fallet) :)

Men skulle ni ha gjort som den nedre, så hade ni ju fått ta bort den främre också.
Hänger inte riktigt med på vad du menar :hmmmm2:

...Om det är min bild du menar så ska det inte monteras så utan det är bara för att illustrera hur det skulle kunna se ut :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hänger inte riktigt med på vad du menar :hmmmm2:

...Om det är min bild du menar så ska det inte monteras så utan det är bara för att illustrera hur det skulle kunna se ut :)
Jag trodde ni skulle komplettera den främre (som jag förutsatte var orginal), med den bakre egentillverkade. :smile1: