E-tec 600 - allmänt slö och tappar kraft när den belastas

ollekaj

Medlem
7 apr 2011
24
0
1
Någon som har ett tips på vad som har hänt?

Min E-tec 600 (Lynx Commander 2011) går dåligt. Tappar kraft på toppen och har allmänt inte det klipp den ska ha.

Den beter sig som om det vore svårt att få bränsle. Lägger nästan av när man belastar den, men kommer igen efter ett tag. Jag trodde det var skräp i tanken/silen/filtret, men så är det inte.

Tack på förhand för alla tips!
 

jonx

Medlem
18 dec 2010
18
0
1
Piteå
provat att rengöra raveventilerna? kan tänka mig att symptomen du säger kommer om dom inte öppnar som dom ska
 

ollekaj

Medlem
7 apr 2011
24
0
1
Sökte lite - är det månne reedventiler du talar om? Vore intressant att höra om det finns fler med erfarenheter av detta här på forumet.
 

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Är man lite händig kan man rengöra RAVE'arna själv men har man haft isär dom ska dom kalibreras och det kan endast auktoriserad ÅF eller möjligtvis några få med crackade ryss-versioner av BRP's diagnosprogram göra
 

ollekaj

Medlem
7 apr 2011
24
0
1
Tack för tips! Hur sannolik är rave-diagnosen? Det finns inte tio andra möjliga felkällor, menar jag? Den där sprängskissen och kalibreringshotet lockar inte till skott från höften... ;)
 

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Hur långt har den gått totalt och hur många mil är det sedan avgasportarna mest troligt blev rengjord ? (Service) och vilken olja åker du på?
 

jonx

Medlem
18 dec 2010
18
0
1
Piteå
när hade du senast in den på service? annars skulle jag ändå börja med att rengöra dom. är trots allt en del av den årliga servicen enligt mig
 

ollekaj

Medlem
7 apr 2011
24
0
1
200 mil, tror inte att portarna är rengjorda någon gång. BRP:s egen olja. (XPS, eller vad den heter.) Men problemet kom väldigt plötsligt - är det ändå en rimlig feldiagnos?
 

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Är dom inte rengjord på 200mil ser jag det som en trolig feldiagnos, att den är körd på bra olja är väl det enda som motsätter det lite, xps'en brukar inte sota så mycket men 200mil gör ju sitt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Du har händelsevist inte tappa startvarvtal? Jag tänker fjäder av i primärvariator! Jag skulle nog riva lös både primärfjädern och sekundärvarrens fjäder och kolla så de inte gått av. kolla skicket på alla bssningar /rörliga delar i variatorerna också.
 

ollekaj

Medlem
7 apr 2011
24
0
1
Hej Boost, nej inga avvikelser i sådant beteende. Man känner tydligt att det är motorn som tvekar och ibland nästan lägger av. Sedan kommer den tillbaka.

Inte variatorn, skulle jag våga påstå. Dessutom händer sakerna på lite för låga varv för att det ska vara ventilproblem, tror jag.

Har nu fått reda på att det finns ett grovt bränslefilter i själva pumpen - som jag inte upptäckte när jag tog loss tanken. Kanske läge att ta loss tanken/pumpen en gång till? Det är ju bara trevlig terapi...