E-tec går varm under krypkörning

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vi har en 800bcx och en 600bcx -13 i familjen. Båda går varm vid krypkörning både spårat och ospårat nu då det varit någon plusgrad ute. När det var kallt och pudersnö fanns inga tecken på sånna problem. Finns det något enkelt ingrepp för att bättra på kylningen i dem?
Inte skicklig nog för något större ingrepp.

skickat via tapatalk från S3an
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Sitter isrivare på, kör för sakta för att dom ska göra nytta. Blir mycket tomgångskörning också då det har ramlat lite träd m.m. så det ska stannas och röjjas upp var 50onde meter...

skickat via tapatalk från S3an
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Finns nog inga tillsatser som hjälper, kanske gamla beprövade kallkällvatten...

Det gäller att få cirkulation i hela systemet så snabbt som möjligt, dagens motorer verkar trivas bäst över ca 5000 rpm när det gäller att få tillräckligt flöde.

Enklaste lösningen kan vara att trycka fast en brödback eller liknande därbak över kylaren och fylla den med packad snö när man är tvungen att smyga eller när det är varmt
Exvis:
http://www.sledtrax.se/articles/1112/members/2012-08-07_20_nolia/index.shtml
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Haha diggar baljan över tunnelkylaren :D Sitter det en "fartvindskylare" under huven? I så fall kanske en elektrisk kylarfläkt som kan köpas till jänkarbilar skulle kunna fungera? Har en som bara kopplas på batteriet och in i en kylslang som startar vid 96grader. Den sitter ju på bilen så är lite stor men vet att det fanns små också :)

skickat via tapatalk från S3an
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Men vill ju helst göra så lite som möjligt på den, org delar är ju alltid att föredra :D

skickat via tapatalk från S3an
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Sett på dootalk lite prat om fläktkit till 1200orna. Någon som installerat på en sån? Farsan och en kompis till honom har en sån. Går varm vid krypkörning dom med. Men snö/is får vi. Bara svårt att slunga upp dit det gör nytta när man kör i stort bara på tillslagsvarv dessa gånger.

skickat via tapatalk från S3an
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Svårt att förbättra men den typen av användning, lättast är väl att stänga av maskinen istället för att stå på tomgång och den lösningen är gratis ;)
undvik längre tomgångskörning på en 2-takt är vad jag hört från experter och det har inte med kylningen å göra utan kolvringsslitage, dessutom är det väl inte konstigt att den går varm om du inte får upp nå snö nör du kör sakta å på tomgång, gäller ju alla vätskekylda maskiner!
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Svårt att förbättra men den typen av användning, lättast är väl att stänga av maskinen istället för att stå på tomgång och den lösningen är gratis ;)
undvik längre tomgångskörning på en 2-takt är vad jag hört från experter och det har inte med kylningen å göra utan kolvringsslitage, dessutom är det väl inte konstigt att den går varm om du inte får upp nå snö nör du kör sakta å på tomgång, gäller ju alla vätskekylda maskiner!
Javisst, inte den körning jag hade tänkt mig heller men då dubbeldynan är på så får man helt enkelt finna andra sätt att roa sig än att spränga nån snöfylld myr :D Men det gick ju hur bra som helst då det var kallt ute trotts den långsamma farten så gissar att när tanten ska med får man helt enkelt åka ut på korvgrillning där man vet att det går att åka så man slipper smygsvängarna. Hoppas bara att jag inte får problem fram mot vårkanten då pulkan tyvärr brukar dras fram. Får väl låta någon annan dras med åbäket :rolleyes:

skickat via tapatalk från S3an
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
var de blötsnö så yr de ju upp lite sämre också, innan pluvädret var ju snön väldigt fluffig och då kyler de bra!
Javisst, att dom installerat dom där helv.. staplarna som guppar upp och ner gör en ju inte mindre nojjig... under pudervädret så hade jag tre/fyra pinnsteg. Men då det blev pluss så fick jag på en gång alla utom den smala i toppen, den och varningslampan tändes dock så fort jag lugnade mig eller efter jag startat efter att ståt still en stund. Känns inget vidare då det är under inkörning också..

skickat via tapatalk från S3an
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Är programerat så att den varnar på lägre temperatur under inkörningsperioden också så de blir nog bättre efter de!
Du kan ju tänka på att pumpgasa lite så får du bättre flöde på kylvattnet också!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Javisst, att dom installerat dom där helv.. staplarna som guppar upp och ner gör en ju inte mindre nojjig... under pudervädret så hade jag tre/fyra pinnsteg. Men då det blev pluss så fick jag på en gång alla utom den smala i toppen, den och varningslampan tändes dock så fort jag lugnade mig eller efter jag startat efter att ståt still en stund. Känns inget vidare då det är under inkörning också..

skickat via tapatalk från S3an
Inget att vara nervös över!

Termostaten öppnar fullt runt 56 grader Celsius dvs mellan 4 och 5 staplar, där ligger oftast normal arbetstemp när det snurrar på över 5000 rpm.

Varningslampan tänds vid 85 grader Celsius dvs vid 8 staplar eller strax innan den nionde syns

Så , när allt blinkar och staplarna är fulla så är det ännu en bit kvar dvs läge att söka lite lössnö och dra på en stund.

Visst, man skulle önska ett högre flöde i kylsystemet och/eller att termostaten öppnar tidigare så det hinner börja kyla från hela systemet innan staplarna fylls men finessen med SDI/Etec osv bygger bl a på bästa förbränning vid optimal temp och då får man ta det onda med det goda och vara beredd på lite värmestegring vid fåtal tillfällen.

Att få mer luftflöde i motorutrymmet hjälper marginellt för själva motortempen, däremot har det betydelse för remmens överlevnad, dessutom så måste ett högt luftflöde in mötas med ett högt luftflöde ut ur motorutrymmet.

Finns bl a små fläktar för motorrumsventilation på båtar med bra effekt, 2-3 000 l/minut
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Inget att vara nervös över!

Termostaten öppnar fullt runt 56 grader Celsius dvs mellan 4 och 5 staplar, massa toppenbra text...

Finns bl a små fläktar för motorrumsventilation på båtar med bra effekt, 2-3 000 l/minut
Tackar ödmjukast. Toppenbra info, blir nog ingen åtgärd om jag inte för större problem.


skickat via tapatalk från S3an