E10 & E15 på väg till EU

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Läste att E10 och E15 bränsle verkar vara på väg till EU. http://automotorsport.se/news/22294/e10-bensin-snart-här--klarar-din-bil-det/

Någon som vet hur det kommer att påverka lite äldre modeller av skotrar som inte har utvecklats för att köras på bränsle med så hög iblandning av etanol? För det är ju inte så lätt att få tag i 98oktan på alla ställen.
Vet att en del delstater i USA har E10, men hur påverkar det deras maskinpark av snöskotrar?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Inget större problem att köra, det gäller bara att se till att bestyckning är rätt då etanolen magrar ut bränsleblandningen dvs behov av att bestycka upp något.

Det viktigaste är att se till att man alltid kör på färskt bränsle, särskilt om/då man kör under extrema köldförhållanden då stabiliteten i dagens och morgondagens etanolblandade bränsle inte medger någon längre lagring, bensinbolagen säger 30-60 dagar och en maskin kan ju faktiskt stå parkerad ett antal veckor under säsong beroende på köld eller haveri eller åka ut och in i varmgarage med kondensfällning/separation som följd.
Sedan kan det finnas följder som lägre ångtryck mm men det kan kanske någon bränslespecialist förklara vad det innebär för förbränning.

Finns redan idag olika stabilisatorer och det kommer säkert att komma ännu fler färgglada flaskor som presenteras som oumbärliga.....

Finns ett antal trådar här i forumet också när det gäller förvaring och åtgärder för detta
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Hit till Finland anlände 95E10 vid årsskiftet, men som tur är så finns det ganska god tillgång på 98E5 här i trakten.