(Smålångt inlägg men uppskattar om nån orkar läsa och hjälpa)
Har precis köpt en CF8 -10 och fram till idag har jag inte hunnit köra så mycket. Men idag blev det en hyfsad tur, 45 km ena vägen och 51 km tillbaka (kollade på Hillrace här i Skellefteå). Nu till problemet.
Efter kanske 20-25 km på vägen ner så kom skiftnyckelsymbolen upp. Sen började ECU 17 tändas då och då. Efter ett litet tag släcktes symbolen och ECU 17 men de kom tillbaka kort därefter, med allt tätare mellanrum. Till slut visade den ECU 17 hela tiden (den växlar ju ECU - 17 - ECU - 17... ja ni förstår). Sista biten ner mot stan började den visa ECU 1 också, enligt följande mönster:
ECU - 17 - ECU - 17 - ECU - 1 - ECU - 1 - ECU - 17 - ECU -17 ......
På hemvägen klarade jag mig längre, 35-40 km innan jag skymtade ECU 17 första gången. Men samma mönster här, tätare intervall, sedan konstant ECU 17, och till sist ECU 17 och ECU 1 enligt ovan.
Code #1 - Failure in fuel system
Code #17 - Failure in Exhaust temp sensor
Skotern ryker ganska mycket (gjorde den när jag köpte den också, men den gick bra och jag tänkte att det säkert var en justeringssak på oljestaget). Jag tycker också att den drog ganska mycket bränsle på den här turen. Drar man på över en sjö så lämnar den en mycket rejäl boll med avgaser. Stannar man och låter den gå på tomgång så försvinner oftast koderna men inte alltid. Starta om maskinen gör ingen skillnad, koderna fortsätter om de var där innan.
http://www.hardcoresledder.com/forums/330-xfire-136-141-mtn-cat-m-series/516871-2011-800-ecu-1-ecu-17-a.html Den här tråden beskriver exakt samma problem vad jag kan förstå. Fast min maskin är absolut original, ingen effektpipa eller liknande. Och den har bara gått 90 mil.Efter vad jag har läst på de amerikanska forumen så verkar Code #1 komma som en följd av Code #17. En del har bytt sensor och behållit problemet, bytt sensor igen och blivit av med det. Dvs, sensorerna verkar lite si och så. Någon hade tydligen ett kabelbrott inne i själva kabeln, dvs det syntes inte på kabeln utifrån.
Nån som har någon idé om vad felet är? Ska försöka få en tid på måndag så ÅF får titta på den givetvis, men lite tråkigt med en så ny maskin. Plus att man oroar sig lite för att köra sönder den...
En tanke var att den tror att motorn är kall, eller att den saknar signal och därför antar att motorn är kall, drar på för fet blandning vilket till slut visar sig som #1, fel i bränslesystemet.
Puh, det var allt. Tack för att ni läste
Har precis köpt en CF8 -10 och fram till idag har jag inte hunnit köra så mycket. Men idag blev det en hyfsad tur, 45 km ena vägen och 51 km tillbaka (kollade på Hillrace här i Skellefteå). Nu till problemet.
Efter kanske 20-25 km på vägen ner så kom skiftnyckelsymbolen upp. Sen började ECU 17 tändas då och då. Efter ett litet tag släcktes symbolen och ECU 17 men de kom tillbaka kort därefter, med allt tätare mellanrum. Till slut visade den ECU 17 hela tiden (den växlar ju ECU - 17 - ECU - 17... ja ni förstår). Sista biten ner mot stan började den visa ECU 1 också, enligt följande mönster:
ECU - 17 - ECU - 17 - ECU - 1 - ECU - 1 - ECU - 17 - ECU -17 ......
På hemvägen klarade jag mig längre, 35-40 km innan jag skymtade ECU 17 första gången. Men samma mönster här, tätare intervall, sedan konstant ECU 17, och till sist ECU 17 och ECU 1 enligt ovan.
Code #1 - Failure in fuel system
Code #17 - Failure in Exhaust temp sensor
Skotern ryker ganska mycket (gjorde den när jag köpte den också, men den gick bra och jag tänkte att det säkert var en justeringssak på oljestaget). Jag tycker också att den drog ganska mycket bränsle på den här turen. Drar man på över en sjö så lämnar den en mycket rejäl boll med avgaser. Stannar man och låter den gå på tomgång så försvinner oftast koderna men inte alltid. Starta om maskinen gör ingen skillnad, koderna fortsätter om de var där innan.
http://www.hardcoresledder.com/forums/330-xfire-136-141-mtn-cat-m-series/516871-2011-800-ecu-1-ecu-17-a.html Den här tråden beskriver exakt samma problem vad jag kan förstå. Fast min maskin är absolut original, ingen effektpipa eller liknande. Och den har bara gått 90 mil.Efter vad jag har läst på de amerikanska forumen så verkar Code #1 komma som en följd av Code #17. En del har bytt sensor och behållit problemet, bytt sensor igen och blivit av med det. Dvs, sensorerna verkar lite si och så. Någon hade tydligen ett kabelbrott inne i själva kabeln, dvs det syntes inte på kabeln utifrån.
Nån som har någon idé om vad felet är? Ska försöka få en tid på måndag så ÅF får titta på den givetvis, men lite tråkigt med en så ny maskin. Plus att man oroar sig lite för att köra sönder den...
En tanke var att den tror att motorn är kall, eller att den saknar signal och därför antar att motorn är kall, drar på för fet blandning vilket till slut visar sig som #1, fel i bränslesystemet.
Puh, det var allt. Tack för att ni läste
Last edited: