Edge 600 -01 helslö.

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Var jag som plockade ur motorn och satt i den. men jag tycker att man skulle märka ifall nån var av. Är ju isåfall om den har gått av efter det. 2 snäpp hårdare så är den på hårdaste tror jag så det blir nog att prova med det.. Blir nog först i helgen man provar.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men du .. Kolla hur många kg eller pounds som den ska sitta på standard sen plockar du lös den och åker till Åf får dom kolla hur många kg den är ställd på nu.

Spänner du på hårdaste så blir den ju ogörlig i mellanregistret... plus att den inte växlar ut som den ska... =Övervarv.

Jag tycker det låter som om du har lite variatortjall. Synd att du inte har någon varvräknare för då är det relativt lätt att kolla.
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Har köpt en varvräknare nu som jag ska montera i helgen. Jo det känns ju ganska säkert att det är något variatorproblem..

Ska prova spänna sekundären lite. Blir det inte till sig så får man ta variatorn till nån skoterhandlare här så får dom kolla upp den.

Spännde fjädern på max nu och då blev det skillnad :)
Satt dit varvräknaren och den varvar enligt den ca 8000rpm. Höll dock bara in kanske 4-5sek så den kanske varvar med vi längre fullgasrepor. Den kändes dock lite seg när man tryckte fullt från stillastående. Den går inte direkt upp till 8k utan segar lite där före. Men det lär ju säkert bero på att man har så hör förspänning på sekundären?

Vad kostar ett original viktkit? Finns det pirat? Verkar ju som att det sitter flör tunga vikter när man måste spänna sekundären så mycket.

Har en vit\röd fjäder som nog är styvare. Kan det vara värt att testa den och se om man då kan släppa på sekundären?
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Mitt råd är att återställa den till original ..

Du kan mixtra på med olika fjädrar, ramper helixar och förspänning men då råder jag dig att prata med någon kunnig, alternativt så finns det en hel del artiklar på engelska (kanske svenska också men jag har inte hittat någon så där jättebra).

Variatorkit finns ju alltid som alternativ, de kostar några tusen men då vet du vad du får..
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
När jag drevat ned den såpass så fungerar ju inte orginal variatorbestyckning så bra. Vad som är konstigt är att den inte övervarvar efter omdrevningen... Ska prova byta fjädern för att få upp växlingsvarven så att jag kan släppa på sekundären. Då kan jag kolla så inget glappar men det ser rätt så fräsht ut.