Edge 600 -02. Blöddrar plötsligt, templampa

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Tjena.

Min edge har börjat strula. Körde utan problem, ställde skotern i måndagskväll. Tisdagen skulle jag köra iväg och den gick svindåligt..vi hitta då att tändspolen stuckit, gick bara på en. Nu är den bytt och den går på båda men blöddrar. Temp lampan lyser konstant från start.

Detta var första körningen med nya kolvar och reedventiler, boyseen. Gick skitbra i måndags. Templampan höll på då med men slockna efter några sekunder.

Bytt tändstift också.
Kollat in på kolvarna och ringarna, ser bra ut frammifrån iaf.



Någon som har en idé om vad de kan vara?
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Det kanske är så att tempgivaren är trasig? Och eftersom den är trasig så går motorn in på "felsäkert" läge och då bluddrar den och misständer.
Körde en switchback 600 ves förut som betedde sig så om den blev för varm
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Farsan har en -02:as 600 classic touring med en -08:as motor och den är lite bluddrig på låga varv och tvekar lite men sen när den börjar gå rent så formligen exploderar den och går silkeslent upp till varvstopp. Den blir dock lite jobbig att köra normal ledkörning då den ligger precis i området mellan att gå rent och där den verkligen drar iväg. Jag har sett på diverse forum att de tydligen kan vara lite bluddriga på lågvarv.
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Det kanske är så att tempgivaren är trasig? Och eftersom den är trasig så går motorn in på "felsäkert" läge och då bluddrar den och misständer.
Körde en switchback 600 ves förut som betedde sig så om den blev för varm
Okej, kopplade bort tempgivaren, haha lampan lös fortfarande, kanske inte går på samma kablar..
Ska tempgivaren tala om för CDI box att det är för varmt, sen skickar cdi boxen en signal till lampan som gör att den tänds..

Är då min tempgivare trasig så tror cdi boxen att det är för varmt, kan det vara så?

Provat mäta motståndet i tempgivaren, vad de verkar så fungerar inte den. Mätningen ska ju bli 0 om det inte är något brott på vägen, vi fick 1,80. Vi tog ur den och mätte under den och på kablarna om vi förstått rätt.

Det är något tändningsfel ibland också, helt plötsligt slocknar allt och på någon 100 del så hoppar det igång igen..dock aldrig vid aktiv körning, bara vid stillastående.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Okej, kopplade bort tempgivaren, haha lampan lös fortfarande, kanske inte går på samma kablar..
Ska tempgivaren tala om för CDI box att det är för varmt, sen skickar cdi boxen en signal till lampan som gör att den tänds..

Är då min tempgivare trasig så tror cdi boxen att det är för varmt, kan det vara så?

Provat mäta motståndet i tempgivaren, vad de verkar så fungerar inte den. Mätningen ska ju bli 0 om det inte är något brott på vägen, vi fick 1,80. Vi tog ur den och mätte under den och på kablarna om vi förstått rätt.

Det är något tändningsfel ibland också, helt plötsligt slocknar allt och på någon 100 del så hoppar det igång igen..dock aldrig vid aktiv körning, bara vid stillastående.
Du kan prova tjuvkoppla tempgivaren.Troligast ska den byglas för att släcka lampan. Går den bättre av den tjuvkopplingen så har du felande givare.

Men i detta fall låter det som flera elfel typ jordfel eller stator som håller på ge upp. De här motorernas statorer har lätt för att gå sönder!
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Du kan prova tjuvkoppla tempgivaren.Troligast ska den byglas för att släcka lampan. Går den bättre av den tjuvkopplingen så har du felande givare.

Men i detta fall låter det som flera elfel typ jordfel eller stator som håller på ge upp. De här motorernas statorer har lätt för att gå sönder!
Då jag har med mig skotern på semester vore de kul att få fart på den, finns de alltså på något sätt att man kan lura givaren eller systemet att den inte är trasig
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Då jag har med mig skotern på semester vore de kul att få fart på den, finns de alltså på något sätt att man kan lura givaren eller systemet att den inte är trasig
Glöm tjuvkoppling för jag läste nu på senaste inlägget att tempgivaren reglera ohmstyrkan och då funkar inte tjuvkoppling.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det låter som om den där tempgivaren har ungefär samma karaktäristik som de flesta tempgivare för insprutningssystem i bilar.
Om man inte kan få tag i en passande givare (förutom att resistansen ska stämma så bör den ju också ha rätt gänga och rätt kontaktdon) så kan man i nödfall sätta dit ett fast motstånd med lämplig resistans för att styrsystemet ska tro att motorn är ständigt varm. Runt 700-1000 ohm bör vara lagom. Lämpligt motstånd kan man hitta i praktiskt taget vilket elektronikskrot som helst som man har liggande.
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Vid 20 grader ska du ha ett ohmvärde på 2189 - 2675.
Så ta in skotern i ett varmgaraget, och ohmmät givaren
Ska ta och göra det. Om den är trasig så visar det 0 eller ?
Tog ur givaren ur toppen, och startate motorn. Lampan lös fortfarande.. läst att då funkar den inte. Den borde slocknat.. men det kanske inte stämmer. Mäta är ju alltid bäst.

Glöm tjuvkoppling för jag läste nu på senaste inlägget att tempgivaren reglera ohmstyrkan och då funkar inte tjuvkoppling.
Har fimpat det där med tjuvkoppling.. det är ju bara dumt.

Det låter som om den där tempgivaren har ungefär samma karaktäristik som de flesta tempgivare för insprutningssystem i bilar.
Om man inte kan få tag i en passande givare (förutom att resistansen ska stämma så bör den ju också ha rätt gänga och rätt kontaktdon) så kan man i nödfall sätta dit ett fast motstånd med lämplig resistans för att styrsystemet ska tro att motorn är ständigt varm. Runt 700-1000 ohm bör vara lagom. Lämpligt motstånd kan man hitta i praktiskt taget vilket elektronikskrot som helst som man har liggande.
Det är snart hemresa och det är ju tyvärr dåliga tider att något går sönder om inte lokala skroten har delarna. Beställer en givare tills jag är hemma så får vi se om den funkar efter det bytet. Känns som det iaf, har läst att dom här modellerna hade väldigt ofta temp sensorer som haverera. Vilket satte tändningsystemet i något "limp mode" läge och maskinen går som en påse skit för att du ska ta dig hem i stortsett.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tänkte precis säga det, 110% givaren, Min gamla IQ 600rr -09 gjorde exakt så där, den gick så dåligt så man nästan fick knuffa på för att den skulle gå framåt samtidigt som templampan lös konstant, varm som kall.. Bytte givaren och skotern gick som en pärla igen =)


Nåja, skönt att det löste sig för dig =)
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Tänkte precis säga det, 110% givaren, Min gamla IQ 600rr -09 gjorde exakt så där, den gick så dåligt så man nästan fick knuffa på för att den skulle gå framåt samtidigt som templampan lös konstant, varm som kall.. Bytte givaren och skotern gick som en pärla igen =)


Nåja, skönt att det löste sig för dig =)
Ja min fick också draghjälp i en backe..den var fullständigt orklös.
Funderar lite mer exakt vad de är som händer med maskineriet..skicka på mer soppa kan den ju inte göra då de är förgasare. Det är ju bara tändningen som är justerbar. Har den olika mappar, någon som kan förklara..tänk på att de är en tre åring som läser..