Edge 600 - 02 - Misständer en aning på låga varv

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Tjena.

Behöver lite kunnig hjälp.

Min skoter har börjat gå jävligt orent, när man slår av gasen från fullt eller ligger på halvgas. Det beror ju på att motorn slocknar och motorn fortsätt förses med bränsle som inte tänds och ut i pipan.

Men varför slocknar den för mig ?

Att tillägga så går den helt utan besvär om man åker med alla hästar som finns i den där lilla 600 kubikaren. Men så fort jag slår av så kan den slockna och bogga.. och om jag ligger på 1/3 till 2/3 gas..brukar den helt plötsligt slockna och avgaspuffa. Vill tro att det är något tändningsfel då två tändspolar har gått sönder, en förra säsongen och en nu.

Kontakter är kontrollerade från CDI box, inget sotigt eller ärgat, bra kontakt.
Men vågar inte utesluta att cdi boxen kan vara lite onykter, vad tror ni ?

Vart finns det jordpunkter på edgen, någon som vet?

Ändra nålen så den går lite snålare på mellanvarvet kanske?
Vad åker ni på för bestykning.

Jag har
400 i huvud
och 140 i lågfart.

Ska försöka kontrollera så TPSen står rätt också.



Bytt/kontrollerat:
Kontrollerat att tändningen står rätt.
Reedventiler är nya. (boyseen om det har betydelse)
Packingar cylinder,avgas och insug är nytt.
Kontrollerat. Rengjorda förgasare.
Variatorrem bytt.
Kolvar och ringar bytt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
De är ett av de problem du redan nämnt och ev några fler problem man kan hitta på.

Skit i förgasare eller elfel i stator alt glapp i någon dödarknapp/dödmansgrepp. Gör även startgas läck testet mot vevaxeltätningen bakom variatorn. Prova även spruta in startgas eller annan drivgas spray bakom statorn de brukar alltid finnas något hål man kan spraya i.

Tjuvkoppla bort alla dödarfunktioner.

Om inte de är något av dessa ovan problem så kolla även om någon av kolvarna spruckit i kjolen vid utblås eller insug.
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
De är ett av de problem du redan nämnt och ev några fler problem man kan hitta på.

Skit i förgasare eller elfel i stator alt glapp i någon dödarknapp/dödmansgrepp. Gör även startgas läck testet mot vevaxeltätningen bakom variatorn. Prova även spruta in startgas eller annan drivgas spray bakom statorn de brukar alltid finnas något hål man kan spraya i.

Tjuvkoppla bort alla dödarfunktioner.

Om inte de är något av dessa ovan problem så kolla även om någon av kolvarna spruckit i kjolen vid utblås eller insug.
hej ! Börjat felsöka lite nu igen..

Idag kopplade jag ur dödarknappen och den tvekar ingenting längre.. baktänder alltså inget !!

Själva dödaren mätte jag upp och det är inget kabelbrott...Jorden är delad till handtagsvärmarna, och tumvärmen, som också har bristfällig funktion. Så jag tänkte det måste vara någon "chefs" jord någonstans på skotern som försörjer alla dessa tre funktioner med jord.

1.Dödarknapp
2.Handtagsvärme
3.Tumvärme

En svart och brun kabel..Följde den bruna kabeln som gick ner i en tjock kabelstam som går bakom luftburken och ner till vänster fotstöd kunde jag hitta en jordpunkt med två kablar ihopsatta mot en liten dosa.. satt löst. GLÄDJEN!!
Inget kabelbrott här heller. Gick inte att se dock om det var till dessa tre.. jag drog iaf åt !

Men det blev tyvärr ingen bättring.. ska prova göra rent imorgon också och pröva igen. Men om det inte är dödarknappen.. inte denna jordpunkt. Är nästa jordpunkt att kontrollera den vid tändplattan ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
hej ! Börjat felsöka lite nu igen..

Idag kopplade jag ur dödarknappen och den tvekar ingenting längre.. baktänder alltså inget !!

Själva dödaren mätte jag upp och det är inget kabelbrott...Jorden är delad till handtagsvärmarna, och tumvärmen, som också har bristfällig funktion. Så jag tänkte det måste vara någon "chefs" jord någonstans på skotern som försörjer alla dessa tre funktioner med jord.

1.Dödarknapp
2.Handtagsvärme
3.Tumvärme

En svart och brun kabel..Följde den bruna kabeln som gick ner i en tjock kabelstam som går bakom luftburken och ner till vänster fotstöd kunde jag hitta en jordpunkt med två kablar ihopsatta mot en liten dosa.. satt löst. GLÄDJEN!!
Inget kabelbrott här heller. Gick inte att se dock om det var till dessa tre.. jag drog iaf åt !

Men det blev tyvärr ingen bättring.. ska prova göra rent imorgon också och pröva igen. Men om det inte är dödarknappen.. inte denna jordpunkt. Är nästa jordpunkt att kontrollera den vid tändplattan ?
Är de inte bara byta själva dödaren för den lär ha övesrlag invändigt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Menar du att den har blviit överhettad ?
Snarare att det blir överledning i den. I många CDI-system är det ju rätt hög spänning på den ledning som dödaren ska kortsluta till jord, toppspänningar på uppåt 300 V är inte ovanliga. Och om det är en del fukt och smuts i strömbrytaren kan det lätt bli krypströmmar som ställer till problem för tändsystemet. Däremot finns det inte så mycket energi bakom att det någonsin kan bli någon nämnvärd varmgång där.
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Snarare att det blir överledning i den. I många CDI-system är det ju rätt hög spänning på den ledning som dödaren ska kortsluta till jord, toppspänningar på uppåt 300 V är inte ovanliga. Och om det är en del fukt och smuts i strömbrytaren kan det lätt bli krypströmmar som ställer till problem för tändsystemet. Däremot finns det inte så mycket energi bakom att det någonsin kan bli någon nämnvärd varmgång där.
Okej! Jag tror att jag förstår. Det kanske blir överkurs nu men jag vill bara lära mig mer, hur kommer de sig att det är rätt hög spänning på ledningen dödaren ska kortsluta? Och vad menas med toppspänning?

Har strömbrytaren gått förlorad eller är det möjligt att det den går att väcka till liv igen om man tar isär och rengör den ?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Bara en liten fundering.
Det är inte brytaren som sitter i gashandtaget som bråkar?

Om inte gashandhängsbrytaren fungerar som den ska så misständer skotern.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
Bara en liten fundering.
Det är inte brytaren som sitter i gashandtaget som bråkar?

Om inte gashandhängsbrytaren fungerar som den ska så misständer skotern.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Exakt, det är den dödaren som strular. Men jag trodde den var hel då det inte är något brott på kablarna in i dödaren iaf.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Är inte gasvajern rätt spänd så strular den.
Jag hade problem med det ifjol, och det slutade med en ny vajer


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Ta ett bladmått och mät mellan tumgasen och plattan. Se om du har en springa på 0,25-0,8 mm.
Börjat släppte gasen sakta, så ville den inte gå tillbaka till 100%.
Då ville den misstända när jag tog om gasen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
.....tror jag blev störd av barnen när jag skrev tidigare :)

Så här skulle det typ stå:
När jag släppte gasen sakta, så vill inte gasen gå tillbaka till 100%.
Då blev det att den misstände.



Skickat från min iPhone med Tapatalk[/QUOTE]
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
.....tror jag blev störd av barnen när jag skrev tidigare :)

Så här skulle det typ stå:
När jag släppte gasen sakta, så vill inte gasen gå tillbaka till 100%.
Då blev det att den misstände.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
[/QUOTE]

Ska kolla spänningen på vajern ! Kan ju vara någt där då jag hade isär förgasarna förra säsongen då den inte startade.. kan ha börjat gå illa efter detta faktiskt.. ska kollas upp !!
 

Turbotrotteln

Aktiv medlem
18 jan 2015
93
0
6
Sörmland
.....tror jag blev st�rd av barnen n�r jag skrev tidigare :)

S� h�r skulle det typ st�:
N�r jag sl�ppte gasen sakta, s� vill inte gasen g� tillbaka till 100%.
D� blev det att den misst�nde.



Skickat fr�n min iPhone med Tapatalk
[/QUOTE]

Nu har jag justerat vajern och �ven TPSen!

Jag fick 4,63 n�nting i TPS v�rde efter jag i f�ljande ordning

1.justerat sensorn
2. F�tt 4.00 (som det ska)
3. Kollat gasvajerns spel, justerade ( https://www.youtube.com/watch?v=OwF7mT-V1F8 )
3.justerat gasvajern, fick v�rdet p� 4,63 p� TPSen
4.justerade TPSen med r�tt inst�lld gasvajer, till d� 4.00 igen.

Nu verkar den g� j�tte fint ! Misst�nder ingenting.. Ska bli sp�nnande att se hur den g�r under lite belastning.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Vad kul!
Undra ändå om du får fundera på vajer byte.
Tyckte gasen såg lite seg på att gå tillbaka.
Men det är ju bara att testa köra, och byts om det behövs


Skickat från min iPhone med Tapatalk