Edge 600 går på en cylinder

andreasjodin

Medlem
29 dec 2012
10
0
1
Örnsköldsvik
Hallå, kör en edge 600 -02 som har gått klockrent i tre år.
men i år så tyckte jag att de skulle va roligt med lite nytt så jag drevade ner den två kugg, samt snickrade ihop en egen ljuddämpare (går vvs-programmet så rostfria rör va inget problem att få tag i)
skotern gick bra en vecka ungefär och jag kollade stiften med jämna mellanrum för att se så att den inte gick tunt/varmt. sen helt plötsligt så hostade den till och gick på en cylinder och jag å farsan var dyngsäker på att den hade skurit så jag plockade upp cylindrarna men allt såg utmärkt ut. har ni nån teori vad som kan vara felet här? har snackat med lokala polarishandlarn och han gav mig två championstift som tydligen skulle hjälpa. men fortfarande så går den illa. den går bra i ca 50 meter sedan dör vänstercylindern. har flyttat upp nålarna ett snäpp. kan det vara tändspolen som packat ihop? gå upp i munstycken? det är som att den inte pallar med när det går tungt, på leden funkar det bra, men så fort man ger sig ut på ett hygge så dör vänstern. går dåligt även med originalburken så det är inte felet. uppskattar svar!
 

Love

Aktiv medlem
15 dec 2010
90
0
6
Bollnäs
Har du kollat igenom förgasarna,så det inte sitter nå't som inte ska vara där?
Om du åker länge på led så bör väl felet visa sig efter ett tag då också om det skulle vara spolen,var så på min 800,gick bra i början men när spolen blev varmare så gick den inte nå bra!
 

andreasjodin

Medlem
29 dec 2012
10
0
1
Örnsköldsvik
Har du kollat igenom förgasarna,så det inte sitter nå't som inte ska vara där?
Om du åker länge på led så bör väl felet visa sig efter ett tag då också om det skulle vara spolen,var så på min 800,gick bra i början men när spolen blev varmare så gick den inte nå bra!
ska testa att gå igenom förgasarna, bara under full gas som den går på en cylinder. kan ju vara så enkelt som att huvudmunstycket i vänstra gasarn är igenpackad så att cylindern inte får rätt mängd soppa vid fulla varv?
 

andreasjodin

Medlem
29 dec 2012
10
0
1
Örnsköldsvik
felet är hittat, plockade upp förgasarna och det var ett litet jävla skräp i vänstra flottörventilen.. nu går den som ett skott igen! att så små grejer kan göra så mycket!