Edge-X 600 ( 2001 ) Ingen gnista... ?

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Har en edge x -01 som inte har nån gnista.. Den började gå dåligt efter att det var svetsat i den. Tändplattan byttes då ut mot en ny. Men då blev det ingen gnista alls.. cdi boxen och tändspolen har testats på en annan skoter och dom fungerar prima. Var kan felet vara?

Är det något man kan klanta sig med när man byter tändplatta så det inte blir nån gnista?

Är det mycket jobb att byta balja?

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna
Sv: Edge 600x utan gnista..

baljan är nog inte så jobbig att byta sotter ju bara nitad. borra bort nitarna å ta ur den., kan gå utan att ta bort motorn men de blir lättare att ta bort den.

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16

Ok.. Får se om man får tag i nån balja till rätt kurs.. Inget fel på den som sitter på nu förutom att den är svart..

Ingen som vet vad som skulle kunna vara problemet med tändningen?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik

Mät med en digital spänningsprovare och se efter hur många volt du har mellan dessa punkter:

Från tändplattan:
Grön - Svart/röd: ca 20-50V
Grön - Röd: ca 20-50V
Grön - Jord: 0V

Mellan kablarna Vit och Vit/Röd ligger triggerspolen, den går det inte att mäta någon spänning ifrån, men mät med en Ohm-meter och den ska då ligga på ca 185 Ohm.

Sen har du en Vit och en Svart kabel i en kontakt, den som går från CDI'n till tändspolen. Mät spänningen där, den ska vara mellan 100-400V.

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16

Dom som satt ihop den hade växlat på dom kablarna så den satt på tempsensorn! Läste att du hade samma problem så det var därför jag hittade det :)

Men fortfarande ingen gnista.. Jordkabeln från kontakten till tändspolen har lossnat från cdi kontakten. Jag försökte hålla den på plats men det kanske blev för dålig kontakt.. Jag har brute foten o gåår me kryckor så så det är svårt att skruva :p

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16

Mätat på kabeln från cdi boxen till tändspolen nu och det verkar gå upp i ungefär 140v...

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16

Fick igång den nu.. Men den går dåligt. puffar o smäller på tomgången, blir lite mindre när man varvar upp till inslagsvarv. Kan tämpgivaren blivit galen så den tror att motorn är överhettad hela tiden? Finns det någon sida på internet där det går beställa en sån? Vad kostar dom ungefär?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik

Kanon! Hehe jo det är väldigt lätt hänt, var nästan det första jag misstänkte..

Tempgivaren har garanterat gått väck då den fått i sig över 100V när den ska ha 5.. Det hade min gjort iaf, kostar 200-300 spänn hos din Polaris ÅF. Dock bör inte skotern gå dåligt för det, jag körde min helt utan och det gick bra. Säker på att tändplattan är rätt ställd? Borde iofs inte ha någon betydelse med CDI tändning och triggerspole, då den släpper på gnista beroende på hur svänghjulet står. Kolla så att förgasarna är rena och allting är helt, sammt att du har ny och fräsch soppa

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Beställde en ny tempmätare ändå... Tror att den visar för mycket. Jag kollade igå då det var ca 8*C ute och då var det över 17 000 ohm. Tror att det är näsan mycket.

En annan sak jag märkt är att det är kablar ifrån cdi boxen som inte är kopplade nånstans... En lång kontakt med 2 kablar där en är svart och den andra lila. Och en gul kort hona... Har du nån aning var dom ska kopplas?

Den är väldigt lättstartad. Första draget går den igång. Men så poffar det och håller på.

Dom jag köpte den av sa att tändplattan gick typ inte sätta fel för det var 2 pilar som skulle stämma.

Såg att det gick sen nån sorts gradering genom ett hål i kåpan över svänghjulet. Är det för att kolla tändninginställningen och hur går det till?

Last edited:

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Hade upp och kollade stiften. Båda är helt nya. Ett var helsvart och blött och det andra var likssom bara blött och inte så mycke svart... Den går på 1 cyliner tills den får lite varv.. Kanske är något bränsleproblem.. Vad kan det vara när det bara smäller o puffar i den andra cylindern på låga varv? Har provat att byta tändhatt.

Gör det något om man provar byta tändkablarna mellan stiften? Tänkte det borde ju märkas då om det är tändningen som det är fel på eller om det är något annat...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag tycker mer och mer det verkar som om du har fel på TPS givaren samt hur den är inställd ! :cool:

..och du har väl redan uteslutit Polaris värdelösa gashängsbrytare osv eller ? :confused:

.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
TPS: Throttle Position Sensor, känner av i vilket läge som trottlarna står och justerar tändningen med hjälp utav det.

Det går en kabel från cdi boxen till styret som är svart/vit om jag inte minns fel, det är dödarkretsen. Nånstans vid luftburken ska det sitta en kabelskoskarv på den kabeln som går att rycka ut. Gör det så har du kopplat förbi hela stoppkretsen (gashängsbrytare, dödare m.m)

Ang kablarna som ej är ikopplade tror jag inte det är något att bry sig om, kan vara till nån övrig utrustning som sitter på en annan maskin fast det är samma kabelhärva.

Det händer inget ifall du byter plats på tändhattarna, dom tänder samtidigt i vilket fall.

Min liberty motor gick väldigt hackigt och hemskt dåligt, ungefär som du beskriver, när den hade stått ute över natten och troligtvis med förgasarfrysning som följd. Dock kan jag nästan utesluta det nu... Medans du väntar på tempgivaren kan du plocka lös förgasarna, rengöra, kolla bestyckning och ta en titt på reed ventilerna m.m för att försäkra dig att felet inte är där.

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Ok Tack för tipsen! Får ta och prova det. Då kan man ju egentligen utesluta att det är tändningen när det är samma cylinder som går dåligt om man byter plats på tändkablarna... Man får ta och kolla munstycken och spruta startgas vid insugsgummin och vid packboxen på variatorsidan och sen om den reagerar... Lite jobbigt att skruva när man bara kan stå på en fot :p

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Fick i den nya tempgivaren idag men det blev ingen skillnad. Men den gammlav var nog paj för när jag mätade dom så hade den nya ca 2400 ohm och den gammla ca 9100 ohm.

Går det göra något för att se om det är tps givaren? Gasvajern är av men det ska väll inte göra något för hur den går? Tänkte om oljepumpen börjar pumpa för fullt eller något... Den verkar ju gå hyffsat på den högra cylindern, Jag gissar att det är den vänstra mot variatorn som smäller och håller på för stiftet där är genomsurt.. Hur ska luftskruvarna vara ställda på förgasarna?

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Har tagit lös förgasarna nu och kollat alla munstycken så inget var tätt. Munstyckena var numrerade : 410, 140 och 40. Är det normalt? Inget av dom var täta vad jag kunde se. Finns det något mer man kan kolla upp i förgasarna när dom åndå är lösa? Har även kollat reed ventilen på cylindern som går dåligt och såg inget fel på dom.

Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Akta trippelpost, redigera dina gamla inlägg istället!

Men gasvajern är av, hurdå? vars? Dina munstycken är helt okej iaf, luftskruv verkar inte finnas på din skoter om man kollar sprängskisserna, det är ett litet munstycke som sitter i kanten på tratten som sitter mot luftburken. Det ska vara storlek 0.9 (.9), har dock ingen betydelse för hur den går på höga varv. Kolla så att det är rätt nålar som sitter i samt att bägge två sitter i det mittersta läget. Nålarna ska heta J8-9DFH07-60.

Tps'en vet jag inte hur du kollar, men har för mig att du ska mäta resistansen mellan två kablar när trottlarna är nere, i mitten, uppe m.m. Kolla även att trottlarna är synkade, att dom rör sig samtidigt.

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Vad man kan tänka sig är ju att den flödar... Det verkar ju bara vara den vänstra cylindern som går dåligt. Men jag har kollat så att det är tätt när man höjjer flottörerna... Det som är kvar av gasvajern är från förgasarna och till kopplingen där både gasvajern och oljevajern sitter.. Har bara provat gasa lite för hand.

Dent sitter en ställskruv på varje förgasare. Tror att jag läste att man ställer luft\bränsle blandningen på lågfart på dom. Munstycket du pratar om har jag då int kollat. Ska göra det nu :)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Det är förmodligen bränsleskruvarna du pratar om. Dom har ingen stor inverkan på bestyckningen, dom ska vara utskruvad 1.5 varv från botten. Gör inte misstaget, som många andra gjort, att dra den för hårt i botten så den går av. Hm, nu när jag skriver det här kanske det kan vara så på din skoter? Skruva lös dom och kolla

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Det ska kollas :)

Edit: Dom var hela och fina...

När man sätter dit en ny gasvajer så går ju en vajer till oljepumpen. Hur vet man att pumpen är rätt inställd?

Last edited: