Effektivt sätt att kyla vid låg hastighet?

T3G_Racing

Medlem
1 dec 2023
6
0
1
40
stockholm
Hej,
Jag har en RMK 850 från 2019. Kör mycket i Sälen där lederna blir väldigt dåliga snabbt och man tvingas hålla låg hastighet under längre perioder.
Detta medför att skotern lätt går varm efter en kort tid. Givetvis kan man åka ut i på sidan och kyla skotern i den djupa snön lite då och då men eftersom detta ofta är förbjudet längs lederna så undviker jag gärna det. Har även testat olika isrivare men det är inte tillräckligt när man ligger i 20 km/h.

Så nu till min fråga, hur löser jag det här problemet? En extra kylare att eftermontera vet jag finns, men går loss på 7.000.:eek: Så finns det inget annat bra sätt? Någon typ av isrivare som kastar upp snö på bandet även i låga hastigheter kanske? Alla tips är välkomna så länge det inte innebär att jag behöver köpa en annan modell😅

Ha en fin helg alla skoteråkare!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det finns ingen enkel och billig lösning på detta problem. Det som ger mest skillnad är att montera den främre tunnel kylaren från sks. Men även om du hittar en kylare från skroten så behövs det en del slangar, lim och så samt riva typ hela skotern… finns även kylare som man brukar montera bär man kortar maskiner men en sådan går på ca 5000kr och kyler inte lika effektivt som en främrekylare i tunneln.

Men helt ärligt åker du leder i sälen så ska du ju ha en indy, roligare och det funkar ;)
 

T3G_Racing

Medlem
1 dec 2023
6
0
1
40
stockholm
Det finns ingen enkel och billig lösning på detta problem. Det som ger mest skillnad är att montera den främre tunnel kylaren från sks. Men även om du hittar en kylare från skroten så behövs det en del slangar, lim och så samt riva typ hela skotern… finns även kylare som man brukar montera bär man kortar maskiner men en sådan går på ca 5000kr och kyler inte lika effektivt som en främrekylare i tunneln.

Men helt ärligt åker du leder i sälen så ska du ju ha en indy, roligare och det funkar ;)
Tack för svar :) Ja det låter ju inte som någon lätt lösning tyvärr🙈 Leden behöver man ju färdas på för att komma till de roliga partierna uppe på fjället, så hade väl hoppats på att kunna hitta en lösning utan att behöva köpa en ny maskin😞
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Visa bild på vilken stänklapp du har bak för de är ett av de effektivaste kylningen jag fått till på våra Pro rmk 800or som kyler som sopor på led. På i nrådan från usa forum köpte kag äldre stänka från 08as dragon och skruvade fast ca 15ca förlängnming utskuren av en oljedunk som är vinklad in mot mattan. De sänker tempen närmare 10c på led. Jag har även sopat i Redline watervetter för då funkar kylarna ännu bättre de kan säkna närnmare 5C till i verkligheten. Redline påstår fantasisiffror. Jag kör medvetet lägre procent inbland av glykoltyp 30% glyk och 70 vatten för bättre kylning och watervetter blir effektivare ju mindre glyk man har. På sommafordon kör jag bara vatten och watervetter då sänks temp 10c.
Många nyare maskiner alla märken har numera skovenformade stänkor så kolla på de som är mest välvd som en kupa innåt matta.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Dock håller dom där styvare stänklapparna typ 2 dagar lössnökörning, sen har de spruckigt och blir lika sladdriga som den lättade pro-rmk lappen.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Hittade en kylare på skroten från nån Yamaha med fläkt för typ 500:-, så nu åker ja Pro rmk 850 flc 😁
30411
 
Reactions: Karlstad

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Hörru hampus, du skulle nog snickra en aluplåt över slangarna, blåser du remmen till beltdriven blire nog blött ;)💪
 

T3G_Racing

Medlem
1 dec 2023
6
0
1
40
stockholm
Först och främst, tack för alla bra svar och idéer! 😃👌🙏
Det här är den bakre stänklappen som sitter på för tillfället. Kanske är ett bra första steg och modda den?

Funderar också på om jag ska försöka modda isrivarna så att de kastar upp mer snö i lägre hastigheter.

30412
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Först och främst, tack för alla bra svar och idéer! 😃👌🙏
Det här är den bakre stänklappen som sitter på för tillfället. Kanske är ett bra första steg och modda den?

Funderar också på om jag ska försöka modda isrivarna så att de kastar upp mer snö i lägre hastigheter.

Visa bifogad bild 30412
De där är Polaris sämsta stänka så den kan du inte modda så den funkar. Köp en stänka från en typ 2016 sks 800/800 polaris så har du den effektivaste ,kolla bild.
Hör med white Powder skroten för han har förmodligen en.
30413
 

Trixigt

Ny medlem
18 dec 2023
1
1
1
38
Gällivare
Jag köpte begagnad tunnelkylare från a-c och kopplade in med org kylare. Tror den kom från 12-13 modell och passade perfekt mellan org kylaren.
Kapade bort främre A-C kylaren och svetsade igen kanterna samt monterade 2 st anslutningar. Totala kostnaden för allt inkl slang blev ca 1500kr.

Håller nere tempen otroligt mycket bättre, samt lika lättare/fortare att kyla ner den dom gånger det behövs.

Som det sägs ovan så är den äldre stänklappen betydligt bättre. Oavsett stänklapp måste man kolla då och då att den inte böjt sig fel i mitten och inte fångar snön (det gör stor skillnad)

Edit:
Om du gör som jag var anslutningar och slang billigast från dot88
 
Last edited:
Reactions: Boost III

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
har sett vissa som kör dublla isrivare på längre maskiner, så de skulle man alltid kunna testa problemet blir väll om den snön ändå inte tar sig upp till kylaren i dom hastigheterna
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Kör du sakta så hjälper rivarna på sin höjd till att kyla slides.

Ett urminnes trick är att göra en sarg/låda utan botten bak på tunneln så du kan lasta en massa snö ovanpå tunneln och kyla från utsidan. Knappast vackert men...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kör du sakta så hjälper rivarna på sin höjd till att kyla slides.

Ett urminnes trick är att göra en sarg/låda utan botten bak på tunneln så du kan lasta en massa snö ovanpå tunneln och kyla från utsidan. Knappast vackert men...
Typ så får vi göra på våran pro rmk ,vi lastar snö på tunneltaket in i lastracken för då ligger de kvar någon km. Är de riktig kris får man spänna fast en drickesback och vräka i snö.
 

Conaty

Ny medlem
2 mar 2024
1
0
1
25
Paris
Har sett en del personer köra dubbla isskrapor på längre maskiner så man kan alltid testa dem, problemet är om snön fortfarande inte når kylaren i dessa hastigheter