effektuppbyggnad

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
vad är det absolut effektivaste att göra för att få blixtsnabb effekt uppbyggnad? krympa stinger? skotern behöver ej hålla för mer än 500 meter fullgas. själva total effekten är mindre viktig bara det kommer snabbt. vad säger ni experter?
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
Testa flytta tråden till teknikdelen, då frågan inte är speciell märkesinriktad ..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Om det är en förgasarmotor och vi helt bortser från variatorer.
1. Sitter det inte Boostbottels på den så köp det.
2. Montera dit Boyesen lösa blad i reedkorg och ser över bestyckningen igen,
3. Maxar kompförhållandet = svarvar om toppen för det bränsle okt man vill åka.
4. Vill man gå längre så stryper man stingern/stingrar mer om man ska åka endast 200m.
5. Ställer in tändningen ,tidigare om man vill ha bottensvar/rapphet. bränslets okt och spikning säåtter gränsen.

Sedan kan man porta både vevhus och cylindrar för att få mer bottensvar rapphet.

Resten är variator inställning och dreving så den växlar ut helt på den längd man ska åka.
500m är ganska långt så strypning av stinger är farligt vid så lång repa. Vid 200m max då kan man ofta strypa stinger.
 
Last edited:

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
nej det är ingen förgasar motor.. det är en 2013 800cfi pro rmk.
power addiction topp 12.5:1, portade cylindrar och vevhus, slp rör som jag nu har påsvetsad mutter för stinger krympning, skruvat in bulten (m10) 10 mm hititlls och följt med med bränslet så gott det går men än så länge är det fortfarande en moped i effektuppbyggnad.. tändningen har jag inte rör ännu iaf. är ute efter lysknapps effekten.. nog duger det om skotern håller 200 m fullgas.. går bra jämnfört med original men jag är inte nöjd med bra.. några tips?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vem är det som har gjort motorjobben?

Lät som att det var en del, så det borde vara någon som kan, som i sin tur borde kunna hjälpa dig justera in den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Ojojoj det var inte lite trimmat! SLP rör då menar du dubbla pipor antar jag?

Enda jag reagerar på är lågt kompförhållande 12,5-1 är inte ens vad de har org. Med så lågt kompförhållande kan man ställa tändningen bet tidigare istället för högre komp-f, det blir typ samma sak "nästan". Jag antar motorbyggaren tänkt så och det är inget fel i det.

Jag föredrar dock högre komp vs högre tändning typ 13,5-1 topp mot 98 okt skulle ge rappare svar.

Sedan är frågan hur den är portad och vart den ger mest effekt. Du måste veta vart den pikar i effekt och ställa variatorerna så den drar dit. Om portningen är hög i durration måste startvarvet ökas rel mycket typ 5000v i start och vikterna (ställbara) måste viktas långt ut för att motorn snabbt ska komma in i det högre dragregistret. Dvs komma förbi låga varv fort.

Men är den trialportad med lägre durrationer kan man vikta mer normalt med ställbara vikter. Supertip vikter är mångas och min favorit som funkar svinbra och är lätta att justera. Har motorn bra vrid långt ner kan man istället vikta långt in på vikterna och utnyttja botten/mellanreg vridet.

Du måste bromsa den om du ska kunna hitta åt bästa variator setupp. Annars kommer du få labba hela vintern med variatorerna. Om slutvarvet är ökat typ 8500v+ kan du dreva ner den dessutom för att vinna acc och fortfarande ha samma toppfart.

Jag skulle inte labba med stingrar innan man vet vart effekten är och har bestyckat in variatorerna dit.
Har du någ bild på toppen du kör eller vet porttider?
Hur grova stingerrör är det inv mått?

Problemet med slöhet kan helt och hållet bero på piporna också! De kan ha för kort eller lång tuninglängd mot portningen. Om du vet vad piporna heter mer exakt typ en länk till dem eller ännu bättre vet tuninglängden kan vi räkna ut vart de ska dras till för varv. Vissa pipor kan behöva sänkt tändläge för att bli hetare o dra bättre.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Skulle säga att cfi800an är lite lurig att trimma, mycket beroende på knacksensorn, den verkar jabba väldigt aktivt med tändningen.
Tex tändningen är inte bara att ställa för knacksensorn är duktig på att kompensera detta efter en liten stund, jag upplevde min maskin bli väldigt inkonsekvent i effektleveransen med tändkil tex.
Vet inte om par 12.5 toppen ger något heller mer än lite bättre gruff från början, men känns nästan som man tappar lite på topp istället.
Har inte testat att plocka bort knacken men har för mig att jag läst någonstans att motorstyrningen inte gillar det heller när den får för lite input från knacksensorn.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag har fått för mej att de flesta tillverkarna har hyperhög tändning för att minimera risken för utsläpp av oförbrända kolväten som är just det som EPA fått för sig är farligast I hela världen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Vilket kompförhållande har de original?

Om det är dubbelpipor SLP så tror jag boven i dramat är där för spi upper 106 + okt soppa så de är bara till för höga komp o racebränsle. Till dem bör man köra 15-16-1 i kompförhållande och raketbränsle.
Samma sak med SLP piporna jag hade hemma här till rotax 800 var svinkorta i tuninglängd 107 cm och skulle gå med högkomp och raketbränsle och vartal över 8500+ . Dessa pipor provades ändå på en standard 800 ho på 98 okt men den gick värdelöst såklart.