Jag har haft 4 skotrar med insprutning.
Den första var en Polaris 650 -92, den var ibland lite "skum" vid varmstarter, pluddrade och gick orent. Men det var ju lite av en prototyp över insprutningen, bl.a så byggde dom om det på garantin.
Sedan så har jag ägt 3 Arcticar med EFI (Wildcat, Ext, ZR) dom har fungerat helt perfekt. Wildcaten och Ext var ju utrustade med batteri, men det har jag aldrig behövt byta. ZR som jag kör nu är batterilöst, är väl kanske ändå lite mera tillförlitligt, för blir man utan ström i ett EFI-system med batteri så kommer man nu ingenstans.
Men jag har inte blivit stående någonstans i skogen med någon av dessa 4 skotrar och då har jag väl tillrygalagt tillsammans ca. 1700 mil med dessa skotrar.
Tycker att det bara är tjafs när man gnäller på EFI, för detta är nog framtiden även för dom märken som använder sig av förgasare idag.
Undantaget är väl dom som vill trimma och då kanske kunna mixtra med förgasarinställningar, och inte har kunskap om hur motsvarande EFI-systemen kan ställas om.
Men givetvis så går det ju också att utveckla insprutningssystemen ytterliggare, tänker framförallt på avgasrening, mm. Och jag tror inte att driftsäkerheten blir sämre för det ändå. Det är ju bara att kika på bilmotorer, finns väl ingen biltillverkare som tjafsar med stenåldersteknologi i form av förgasare idag.