EFI.problem

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag fick ett tips angående batteriet.

Sätt in en primerpump så får du igång skotern även om batteriet är lite dåligt.

Men det tipset kanske är lite för "lowtech" för dig som tror så mycket på din elektronik.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag har nu blivit klar med konverteringen till förgasare.
Tack för alla tips och råd jag fått av er alla.
Resultatet blev en skoter som går betydligt bättre än den någonsin gått med EFI-systemet.



 

polaris_man

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Piteå
En primerpump får aldrig upp det tryck som behövs på en EFI.
Problemet som kan bli på en Efi är kablar som går av pga vibrationer, det fixas lätt med kattstrypare. Vad jag fått höra så är det sällan verkstäderna lyckas hitta felen eftersom de bara kollar med datan.
Har själv en RXL efi den krånglade ett tag och det var ett kabelbrott vid 1:a spridaren, med lödning, och sen montering av kattstrypare på lösa kablar som jag hittade fick jag en skoter med fortfarande fungerande EFI. En annan orsak till krångel är när bror duktig ska undersöka ex. spridaren, och kör in 12 volt som det är i skotern elsystem. Helt plötsligt fungerar den inte alls, det skulle visst vara 4 volt. (har för mig att det var 4 volt, kan kolla senare)
/Micke
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Det är inte frågan om att bygga upp ett tryck i bränslesystemet för det går nog inge vidare med en primerpump.

Vitsen är nog att koppla pumpen som en ordinär primerpump är kopplad.
Då kan du få motorn att starta och börja ladda så att ordinarie bränslesystem tar över.
Tipset fick jag av Tikka, han hade monterat in flera stycken bl.a på RXL.

För mig var det EFI-enheten som la av det är 100% säkert, för den gick med en EFI laåda från en annan skoter.