EFI ?

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
tjenare! har en fråga,

har förstått att EFI är direktinsprut? (eller?) och även att de flesta tycker det är värdelöst och dåligt, varför är det de? ska köpa mig en förstaskoter nu i vinter, har god mekvana och så, skulle ni avrekommendera mig en EFI ?

tack på förhand!

/flexxo, ny medlem
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
efi är väl semiinsprut ?

Det är inte värdelöst och dåligt och skulle absolut inte avråda dig att köpa en.
 

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
okej det är så det är, har alltså inte förstått dedär riktigt, men somsagt. aldrig haft skoter tidigare!
okej! men har läst att många skriver att "när det väl krånglar önskar du att du hade förgasare!". det stämmer alltså inte? :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
en förgasar motor kan vara riktigt krånglig också att hitta felet på om man har otur.
Sen så efi ? Ska du ha en gammal polaris eller en arctic ?

Det kan vara lite krångligare att hitta felet på en EFI men det är sällan just EFIn krånglar (har bara erfarenhet av arctic).
Sen så finns det mycket fördelar med just efi också.

Du behöver inte bestycka om, den startar i alla väder på 3-4 drag , den går lite snålare än en förgasar (lugn ledkörning dvs).

Jag vart arvrådd att inte köpa en insprutare förut , men nu när jag har haft insprutning så kommer jag aldrig gå tillbaka på förgasare! :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tycker du ska försöka satsa på en 2 cyl skoter istället då dom där är ganska tunga och drar ganska mycket soppa! Men det är bara vad jag tycker.

Har ingen erfarenhet av just RXL motorerna förutom att just polaris tripplar litar jag inte riktigt på fullt ut.
Men som sagt det kan bara vara rykten också, så nån som är mer insatt i just polaris tripplar får nog komma fram och yttra sig om det istället!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
liberty motorerna har jag bara gott att säga om , tycker dom verkar ganska säkra av sig!
Hade själv en xc700 1 vinter och hade aldrig något problem med den den bara gick å gick.
Den var också riktigt lättstartad! Lätthanterlig skoter också!

Tycker dom är prisvärda! Jag skulle satsa på xc 600 före rxl 650 varje dag :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Polaris RXL har en tidig version av EFI, jämför den gärna med det som satt på Audi under 80-talet.
En elektronisk insprutning som får sina uppgifter från dels elektroniska givare, men även några mekaniska.
Just den detaljen gör att dom kan vara lite marigare att felsöka än ett modernare sprut, eller en förgasare.
Har man mekarvana och lite tekniskt intresse/logik så går det fint att hålla liv i dom, men det gäller att man tar sig tiden att fundera en extra gång varför det krånglar om det gör det.

Går du på en skoter med insprutning från senare 90-tal, har dom vid det laget blivit lite mer lättskruvade.

Vad gäller Polaris Liberty-motorer, så går dom riktigt, riktigt bra-och är slitstarka.
Rätt exemplar är extremt mycket skoter för pengarna!
En XC från ->97 och uppåt har dessutom ljusår mycket bättre fjädring än vad RXLen har.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
En polare till mig körde en XC 600 flera säsonger, oj oj vad han tuktade den skotern , men den bara fortsatte att gå iallafall!

Kör på en sån :)
 

Hellstrm

Aktiv medlem
6 okt 2012
70
0
6
Föglö, Åland
Skulle inte rekommendera en RXl till någon, för den är tung och bökig och min har krånglat mycket.
Min sitter det EFI på en ska byta till förgasare på den nu, eftersom jag inte får insprutet att lira och jag int har så stor koll på å skruva EFI.
Så skulle också säga xc 600, heldre än RXl

// Jesper