El problem MXZ800X -02

Ogge

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Hejjsan!.

Har numera ingen gnista på min skoter
Var ute och körde ihelg och den som small till lite och tappade varv, men den kom tillbaka och när jag sedan släppte gasen dog den och efter det ingen som hellst antydan på gnissta.
komp är bra och bränsle får den så det är absolut ngn form av elproblem.
Misstänker statorn :( och innan jag börjar riva tänkte jag kolla här med er om det finns ngt lätt sätt att ta reda på om det är statorn som farit, går det med hjälp av voltmätare mäta samtidigt som man drar runt motorn om man får ngn spänning och på så sätt konstatera att den farit?
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Uppe vid MPEM-boxen finner du en kontakt med 3 kablar, då ska du mäta växelspänning mellan röd & röd/svart ca 25-50 volt.
Har du då rätt spänning kan du mäta att du får spänning till Tändspolen, får du ej det har MPEM-boxen gått sönder.
 

Ogge

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Tackar för svaret!

Ska kolla upp det nu så fort tillfälle ges.
Hade lite prob med att lokalisera vars matningen från statorn till mpem boxen sitter.
Så är lite lat nu och fråga om du vet om det är anslutningen längst bak (sett från förar position) på MPEM-boxen som matar in spänningen?

Finns det sedan någon som vet av nå bra sida vars man får tag i elschema till ski-doo maskiner skulle jag vara riktigt tacksam :) ?
 

Ogge

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Tänkte till lägga att har nu mätt upp spänningen på samtliga poler som kommer från statorn och den tecknar inte på ngn spänning över huvud taget:(.

Blev samtidigt nyfiken och provade på en annan skoter och fick då växelspänningsvärden på allt från 20-65V på dem kablarna som kommer från statorn precis som dooley skrev.

J**vligt skönt att veta vars problemet nu sitter iaf :).
Nåja återstår bara att se hur mycket skada det är och om man kan få den reparerad eller om det behövs en ny=/.
 

Ogge

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Joo har kikat på den :D..
Men ska i första hand kolla med ett par ställen i vårat grannland om dem fixar det.
Har varit så mkt shysstare priser på både reparationer och reservdelar där hittills:)
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Du kan ju alltid prova linda om den men de va lite bekymmer med dem -01-02 och en ny kostar 3764:- och har nummer 410922936
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Är väl knappast något speciellt med statorn på just den årsmodellen skulle jag tro. Ser väl ut som de flesta andra kring de året. Bara att ringa och höra med tex Timrå elbyggnad och fråga omdet är klatrigt..
 

Ogge

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
HOhh, nu behöver jag hjälp!

Säger först bara att förde in statorn på omlindning istället efter lite runtringandes.
blev kalix maskinelektroniska.
Slapp undan 2000 kr billigare och fick den dan efter=).
_________________________________________________________

Iaf, har hållt på nu hela j**vla kvällen med den där j*vla *uk statorn.

Får fortfarande ingen spänning från den:(.

Varken från spolarna som ska gå till lyset eller till tändningen.
Tycker att om lindningan vore trasig på högspänningsspolarna (eller vad det kallas) så borde man fortfarande kunna mäta ut en spänning på dem andra som ska ge ström till lyse osv?

Ohmade anslutningarna på statorn när den var lös, och därefter i kablarna som ska in i mpem boxen och får samma värden så kablarna och anslutningarna verkar hela.
(innan omlindningen var det ingen kontackt alls på högspännings spolarna).


Kan till läggas att har mätt upp spännings värden på en annan lite äldre skoter för att testa och med samma insturment så om det inte ska mätas på ngt spec sätt på denna och med ngt spec instrument så borde jag göra rätt?

och dessen eller nöd stopp och andra saker är väll knappast ngt som kan rackla då man mäter direkt från statorn?..

Välldigt tacksam för tipps! :(
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Kan det vara så enkelt att det är någon jordning som inte är som den ska? Eller kan det vara så illa att svänghjulet är väck?

Verkar lite klurigt det hära
 

Ogge

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
OKej!
Vet inte om jag ids skriva detta men i mån och tanke om att det kan hjälpa ngn annan som kanske lyckas göra samma tabbe som jag gjorde:).

Lindningen för tändningspolarna var ju som sagt av och är nu omlindade.
Men fick som sagt ingen spänning iaf.
Åkte iväg till en polare som har en exakt likadan skoter för att få ut vad det är för riktiga resistans och spänningsvärden statorn skall ge ut.
Till min förvåning lyckades jag inte mäta upp ngn spänning på den heller,
problemet var att jag hade mätt på fel sätt :).

Fungerar tydligen inte att mäta genom att bara jorda ena anslutningen av multimetern på motorn och andra i kabeln (kablarna) som kommer från statorn(vilket det fungerade på en viking 540).

Ska du mäta spänningen från statorn mät mellan röd och röd/svart kabel som kommer från statorn (den triangelformade anslutningen i MPEM boxen).

Då var det erkännt och hoppas det kan hjälpa ngn om nu ngn är lika klantig som jag:) nu är det bara skruva ihop skotern som man skruvat isär en gång i onödan:).