El problem ski-doo rev 800 -05

johak

Ny medlem
24 jan 2015
4
0
1
Övik
Hej
Jag har problem med min ski-doo rev 800 -05. Jag har plockat ur motorn efter en olycka uppe i fjälls och renoverat den. Men när jag satt ihop allt igen och försöker starta så startar den inte.
Jag har ingen gnista på tändstiften, ingen strömmen till tändspolen. Alla kablar är ihop kopplade. Så jag tänker mäta upp statorn. Men blev lite osäker på hur man ska mäta. Jag har testat mäta växelström mellan dom 2 gula kablarna från statorn när kontakten är utdragen. Men när jag drar får jag inget värde alls. Har nu testat 2 olika begagnade statorer. Men får inget värde alls ur dom. Testade även koppla ihop allt med den andra statorn men det blev ingen gnista. Någon som har något tips hur man ska mäta, vilka värden man ska ha och om det finns något annat som kan var fel? Vad har den andra lilla kontakten från statorn för innebörd? (Grå&grön kabel)
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
Har en lös stator hemma, kan mäta iafton vad de är för OHM värde på rätt kablar.
Ev kan de vara en som passar på din skoter. (Fr lynx 800-o5) har varit lite olika kontakter på dem.

De är lite luriga, hade en 670 Lynx som gav spänning ut, obelastad.
När man mätte på den så var det värde mellan ena kabeländan och metallen i statorn och även på andra kabeländan (spolens andra sida ) och metallen i statorn, alltså överslag i mitten av spolen. En hel stator hade INTE ohm-värde omt metallen.
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
Den lilla bör också vara inkopplad!
Den lilla kontaktens svarta kabel är jordad till statorns metall.
Den gröna tunna går lindad runt i statorn och ut i stora kontaktens gröna.
Den stora kotakten 2 gula går in och runt statorlindningarna och ut igen.
Gul til gul 0,2 ohm
Grön till grön (olika kontakter) 0,2 ohm
gul mot metall eller grå i ditt fall skall inte vara kontakt.
Grön mot metall eller grå i ditt fall skal inte vara kontakt.
Mellan Grön och gul skall inte vara kontakt.
Om du inte har kopplat in den lilla kontakten någonstans .. är det nog de som är felet.
(har du knasig stator så får du köpa min :)