El problem!

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Skidoo -98
Får inte ut tillräckligt med spänning i elsystemet. Varvräknare visar max 3000varv, (provat med annan varvräknare, lika)
elhantag funkar ej, lyset "glöd-likt", lyset dör en stund när man kopplar från halv till hel, lyset försvagas när man bromsar.
Har kopplat enligt schema, förutom batteri
som är bort plockat. Motor 583
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Nej det var inte likriktaren!

Någonting måste vara felkopplat, eller så ger ej lysspolen rätt effekt.
Skall någon av kablarna: Gul eller Gul/svart
kopplas mot chassiet/jord? Hade för mig att det var så på min gamla Lynx.

Tacksam för tips!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På växelspänningssystem (skotrar utan batteri) så är ena änden på lysspolen alltid jordad, och den andra används som matning till hela elsystemet. Gul/svart brukar jordas men det spelar egentligen ingen roll vilken ände man jordar, de är likvärdiga.
Om inte ena änden är jordad redan på tändplattan men det är ju lätt gjort att mäta upp.
 

arvids

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Mora Sweden
Förmodligen är det fel på regulatorn, ingen av dom gula kablarna får jordas. mät först med en multimeter växelström mellan gul och gulsvart, skall vara ca 13,5 volt, koppla isär utgående kablar (gul och gulsvart)från motorn, skall vara ca 30 volt om du gasar på, köp en original regulator från skidoo
Duells ger ej rätt ström. koll även så att det ej är någon kortslutning(ohm-mät)
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Tack, men jag har elschema, men tyvärr inga värden. Varvräknar problemet är det troligaste att varvräknaren är för "ny" (-01), då man använder annat tändsystem nu mot -90-92 då min motor byggdes.

Som min sign avslöjar, är det HopPlockadeDelar som gäller.