el/relä funderingar polaris fusion?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Hittade en tom reläplats på min rmk 900.
Den är på variatorsidan, min va nertryckt mellan plasten och fotholken.
Kan det vara så enkelt att köpa ett nytt relä så börjar tankmätaren, hastighetsmätaren m.m börjar funka igen?
Sen är det någon som har något vettigt elschema till Handtagsvärmar-helljusknapp-färddator Klumpen??
Tacksam för svar.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej.. börja förklara lite mer tydligt vad du har för problem.

Fungerar instrumentet överhuvud taget? Eller har du bara bakgrundsbelysning? Det är nämligen vanligt med kabelbrott osv.

kolla så du har hela kablar hela vägen från motorn upp till instrumentet. Mina var rena härdsmältan som kommit åt pipan., kompisens instrument gick sönder så det slutade med att byta hela instrumenthuset. Hans var heldött, ibland hade han bakgrundsbelysning.. Något relä gör knappast någon skillnad då det ej är relästyrt.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Den har belysning, varvräknare, tempmätaren vet jag inte men den hoppar å far. Tankmätaren visar inge soppa hastighetsmätare. Funkar inte
Allt är ju i den den displayen, som lyser blått för mig, rött för andra.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Ok.blått eller rött beror på vilken inställning man gjort... men om det bara lyser och inte visar något alls så har du som kompisen. Det var bara att byta kombi instrumentet. Han hade kallödningar i sitt hus, r han lödde om dessa så kom någon enstaka funktion tillbaka men ett nytt hus hjälpte som sagt.

Mitt instrument fungerade men var rena discot. Blinkade som fan och hade sig, ja hade kabelbrott/kortslutning i stammen mellan skotern och huven.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Okej.
Jo min lyse blått nu. Har ingen aning om hur man kan ändra inställningar på den? Vad menas med att den lyser rött eller blått?
Som sagt, min lyser blått, varvräknare fungerar, tankmätaren blinkar(låg soppanivå), nån typ batteriladdare visar halv(fast jag inte har något batteri), tempmätaren fungerar, eller visade förra vintern 75grader. Hastighetsmätaren visar 0, sen visar den att den har gått 750mil.
Satte dit några relän från ok, ett som är nedanför pipan, sen ett som jag hittade nu i dagarna i fotholken typ, va inklämd på variatorsidan, mellan utvändig plast och luckan på vänstersida.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Okok. Om du har blå bakgrundsbelsyining så visar den i imperialmått. Dvs jänkarmått, den analoga visar mph och digitala farenheit respektive miles osv. Det är en inställning man gör med färddatorn men vet riktigt vad man gjorde.. Batterimätaren på ditt digitala instrument visar nivån på minnesbatteriet som sitter i kabelhärvan under displayen. Annars om du har tveksamma funktioner så känns det snarare som strul med kablaget.

Mvh Johan