elfel på sks 600 -99

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Jag upptäckt att ibland när jag är ute och kör med min sks 600 -99 så lyser alla lampor svagare några sek/min. Motorn påverkas ingenting men Det luktar elglapp någonstans och nu undrar jag om ngn vet var jag ska börja leta??? tacksam för svar
 

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Sker det utan att du "gör något". Slår du tex på en annan ström förbrukare, handatgvärmare, tumvärmare, helljus och det sker då, så har du förmodligen fel på någon av dessa "förbrukare". Var försiktig, det kan sluta med att du bränner voltregulatorn, den som oftast sitter i chassit ovanför högra foten. Är den varm när "felet" sker så kan det vara kortslutning någonstans. Börjar den se bubblig ut är det 100% elfel.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Jag gör ingenting när det sker... men många gånger blir det bra när jag drar på gasen lite. Bra tips ang. voltregulatorn. jag ska kolla där först!
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
jag har precis kollat upp voltregulatorn och den blir varm när den "glappar" alltså är det glapp någonstans eller kortslutning... Jag har mätt mellan motor och chassit det är nog inte jordfel iaf. Min polarishandlare sa att de hade precis bytt volt regulator på en exakt lika maskin som min, med samma fel! Den är så dyr bara... (740:) Varför? det finns en universal "för alla polaris" för typ 300:- varför går inte den?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
testa med en sån, hade en rmk 700 -99a å var lite trix med elen på den å bytte voltregulator på den, tror den var den billigare, iaf från rinab å det funka prima sen